Solberg-regjeringen gjenåpnet samfunnet 24. september i år med et «forholdsmessig» syn på frislipp av smitte. Støre-regjeringen fant det både formålstjenlig og forholdsmessig riktig å la smittespredningen gå sin egen gang utover høsten med økende antall smittede, syke og døde av covid-19.
Gjennom pandemien er 1258 covid-19 pasienter registrert døde (28.12.21, FHI). Dette utgjør mer enn ett covid-19-assosiert dødsfall per 10 000 innbyggere per år i Norge. Antall trafikkskadde i Norge er i snitt 110 drepte og 623 hardt skadet. Det vil si to trafikkdrepte per 100 000 innbyggere hvert år. Med andre ord betydelig færre enn covid-19-døde.
Vegtrafikkloven er blitt strammet inn i takt med moderniseringen av kjøretøy, flere trafikanter på veiene, mer langtransport og en stadig økende mobilitet i samfunnet. Før i tida var det ikke snakk om bilbelte, barnestoler, lastevekt, slitte sommerdekk eller fartshumper. Norsk veitrafikk «belaster» brukeren i dag med en mengde trafikkregler, kjøreregler, kontroller, kompetansekrav og aldersbegrensninger.
Hver enkelt bilkjører blir passet på med trafikkbommer, lys, registreringer, politiutrykninger og ekstra avgifter og bøter. Lovverket ligger tungt i bunnen for alle veitrafikanter og dette godtas av befolkningen.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger