Løftene i nasjonal transportplan (NTP) har antatt bibelske dimensjoner. Nå må det et gudsmirakel til for å holde dem.
Slikt kan vi ikke regne med. Da er det nok mer fornuftig å komme ned på jorda igjen og sette proppen i noen store pengesluk, slik som ferjefri E39.
I årevis har politikere som liker å love nye motorveier hatt det alle tiders. Da Solberg-regjeringen la fram sitt forslag til NTP i fjor, ville den bruke 1200 milliarder kroner over tolv år på samferdselsprosjekter. Det var i beste fall urealistisk den gangen. Nå vil det være komisk å påstå at politikerne kan holde det de har lovet.
Det dyreste veiprosjektet i Norge heter ferjefri E39. Europaveien strekker seg fra Trondheim til Kristiansand. Den krysser hele sju ferjestrekninger som skal erstattes med bru.
Prislappen? 382 milliarder kroner.
Samtidig er presset i norsk økonomi høyt. Det betyr at staten må roe ned pengebruken og prioritere bedre mellom ulike prosjekter. Hva er vel da bedre enn å stansen et prosjekt som vil gi økte utslipp, økt biltrafikk og store naturinngrep? Dette burde være et kinderegg for regjeringen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger