LEDER

Dagbladet mener:

Stans pengesluket

Å bygge ferjefri E39 kan koste opp mot svimlende 400 milliarder kroner. Det er det bare å legge i en skuff med en gang.

MÅ DE BORT? Ferjefri E39 vil gjøre mange av disse overflødige. Men det koster mye penger. Foto: Halvard Alvik / NTB
MÅ DE BORT? Ferjefri E39 vil gjøre mange av disse overflødige. Men det koster mye penger. Foto: Halvard Alvik / NTB Vis mer
Leder: Dette er en lederartikkel fra Dagbladet, og gir uttrykk for avisas syn. Dagbladets politiske redaktør svarer for lederartikkelen.
Publisert

Løftene i nasjonal transportplan (NTP) har antatt bibelske dimensjoner. Nå må det et gudsmirakel til for å holde dem.

Slikt kan vi ikke regne med. Da er det nok mer fornuftig å komme ned på jorda igjen og sette proppen i noen store pengesluk, slik som ferjefri E39.

I årevis har politikere som liker å love nye motorveier hatt det alle tiders. Da Solberg-regjeringen la fram sitt forslag til NTP i fjor, ville den bruke 1200 milliarder kroner over tolv år på samferdselsprosjekter. Det var i beste fall urealistisk den gangen. Nå vil det være komisk å påstå at politikerne kan holde det de har lovet.

Det dyreste veiprosjektet i Norge heter ferjefri E39. Europaveien strekker seg fra Trondheim til Kristiansand. Den krysser hele sju ferjestrekninger som skal erstattes med bru.

Prislappen? 382 milliarder kroner.

Samtidig er presset i norsk økonomi høyt. Det betyr at staten må roe ned pengebruken og prioritere bedre mellom ulike prosjekter. Hva er vel da bedre enn å stansen et prosjekt som vil gi økte utslipp, økt biltrafikk og store naturinngrep? Dette burde være et kinderegg for regjeringen.

Så er det jo ikke til å komme unna at det er mange på Vestlandet som, forståelig nok, har et inntrykk av at østlandsregionen sitter igjen med alle samferdselsmidlene, mens de selv blir avspist med smuler.

Det rettferdiggjør likevel ikke et dårlig veiprosjekt. På Vestlandet er det mange andre veier som trenger oppgradering og utbedring. Bedre standarder på fylkesveiene og rassikring på E16, for å nevne noe.

Tirsdag denne uka behandler Stortinget et forslag fra SV om å finne alternativet til det store pengesluket. Det ser ut til at de bare får støtte fra Rødt, Venstre og MDG. Det er ikke i nærheten av å få flertall.

Men kanskje er det også noen partier som er i bevegelse?

Erling Sande, som representerer Senterpartiet på Stortinget og leder transportkomitéen, har manet til mer sparsommelighet i samferdselssektoren. Den formaningen bør samferdselsminister Jon-Ivar Nygård lytte til. Han har nettopp startet arbeidet med å lage en ny nasjonal transportplan. Den bør lages uten at det krever mirakler for å gjennomføre den.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer