DEBATT

Reklame for pengespill

Stopper aggressiv spillreklame

Med den nye loven kan vi stanse den utenlandske pengespillreklamen på TV.

TAR HENSYN TIL DEM SOM SLITER: Det har vært viktig for regjeringen å få på plass lovendringen som gjør det mulig å stanse den utenlandske pengespillreklamen på TV, skriver Abid Raja. Foto: Heiko Junge / NTB
TAR HENSYN TIL DEM SOM SLITER: Det har vært viktig for regjeringen å få på plass lovendringen som gjør det mulig å stanse den utenlandske pengespillreklamen på TV, skriver Abid Raja. Foto: Heiko Junge / NTB Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Reklame for pengespill på TV og via strømmetjenester kan være direkte skadelig for mange. Fra 1. januar i år har vi endelig fått mulighet til å stoppe den utenlandske pengespillreklamen som ikke er tillatt i Norge, og vi ser at endringen i kringkastingsloven allerede har hatt effekt.

Over 175 000 nordmenn sliter med eller står i fare for å utvikle spilleproblemer. Derfor har det lenge vært forbudt etter pengespilloven å markedsføre pengespill som ikke har norsk tillatelse, men vi har ikke kunnet håndheve det norske forbudet overfor aktører som holder til i utlandet – før nå.

Med virkning fra 1. januar er kringkastingsloven endret. Medietilsynet har fått hjemmel til å kunne pålegge norske TV-distributører og internettleverandører å hindre eller vanskeliggjøre tilgangen til reklamen som ikke er tillatt etter norsk regelverk.

For oss er dette et verdivalg. Ja, det kan bli økonomiske konsekvenser for kringkastere som mister reklameinntekter, men for regjeringen vil hensynet til alle med pengespillproblemer, og deres pårørende, alltid veie tyngst. Sju av ti telefonsamtaler om pengespill til Hjelpelinjen dreier seg om spill som tilbys av utenlandske selskaper. Spilleavhengighet kan få tragiske konsekvenser for enkeltmennesker, det kan ødelegge hele familier, derfor er det riktig å sette en stopper for aggressiv reklame som lokker nordmenn med bonuser og gratisspill.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer