Suksess, igjen!

BERGEN: Også i år styrer den store festspillskuta mot suksess, båret fram på en bølge av velvilje og anerkjennelse. Med god grunn.

Mønstrene i programveven avtegner seg langs de samme linjer som i fjor og året før. Større innslag av scenekunst, både innen ballett og teater, med vekt på internasjonale gjestespill innen et felt som sårt trenger det. Nysgjerrighet på musikkuttrykk utenfor den klassiske allfarvei, ikke minst utenfor Europas grenser. Et sikkert håndplukk av de mest spennende internasjonale ensemblene fra eldre tiders musikk, som andre steder enn i Norge har åpnet en helt ny arena for klassisk musikk. Slik konsolideres nyvinninger som røsker lett i grenser som til daglig er sørgelig snevre i det hjemlige musikk-, teater- og dansemiljø.

  • Samtidig kultiveres de tradisjonelle festspillinnslagene, med gjestende kammermusikk på høyt nivå i krysskobling med høy profilering av de beste blant hjemlige utøvere, som Truls Mørk, Leif Ove Andsnes og Det Norske Kammerorkester.

Musikere som det er verd å reise for å høre, også for utenlandsk publikum.

Fortsatt savner vi flere internasjonale toppsolister, for ikke å snakke om de store orkestergjestespillene, og opera.

  • Det gjør festspillsjef Bergljst Jsnsdsttir også.

Allerede da hun presenterte årets program, advarte hun mot den norske selvgodheten: Mange i Norge liker å regne Bergensfestspillene i klasse som de beste europeiske, som Edinburgh og Salzburg. Det er feil. Avstanden er stor, og ressursene er altfor små.

  • Avlysningen av kampen om å bli verdensmester i Norge er befriende.
Og Bergljst Jsnsdsttirs kompromissløse sans for kvalitet, i alle ledd, er livgivende. Slik redder hun de finere forskjellene mellom det gode og det veldig gode, som gjør utslaget mellom ekte festspill og festspill på rutine. Hun skåner ingen, heller ikke publikum, som ble bedt om å holde seg hjemme om de ikke kunne slutte å hoste og harke.

På denne måten er Bergljst Jsnsdsttir i ferd med å bli en suksess i sin egen rett. Hun er faktisk langt over midtveis i kunststykket å bli populær, ikke bare blant kritikere like så vel som hos publikum, men også i selve Bergen by.

  • Mirakuløst nok, kan hende, med så mange unorske dyder.

Eller kanskje ikke, fordi også norsk kulturliv vet å sette pris på kvalitet hos for eksempel en festspillsjef som aldri glemmer å holde selve arrangementet i fokus.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.