Onsdag kveld ble det laget jernring rundt en lang rekke drosjeholdeplasser i Oslo og på Romerike. Politiet samarbeidet med Vegvesenet, Skatteetaten, Justervesenet og fylkene Oslo og Viken om å sjekke alle biler og sjåfører. En av fire av de kontrollerte bilene fikk umiddelbart bruksforbud.
Den store kontrollen av drosjenæringen avslørte alvorlige brudd på lover og regler. Flere av bilene var ikke var registrert som taxier, og en rekke biler ble kjørt av sjåfører uten drosjeløyve - eller med ulovlig lånt eller leid drosjeløyve. Mange biler manglet synlig løyvenummer og utvendig merking. Flere hadde ikke med seg politiets kjøreseddel. 19 av 110 kontrollerte taksametre viste feil.
For kundene er disse avvikene alvorlige. For å få drosjeløyve må man blant annet ha plettfri vandel. Når sjåfører kjører uten lovlig løyve, vet ikke kundene om sjåføren fyller kravene. Drosjer har hyppigere EU-kontroll enn privatbiler, fordi de har større slitasje. Er bilen registrert privat, blir heller ikke sikkerheten like ofte kontrollert. Og når taksametrene ikke virker som de skal, kan ikke kunden stole på at prisen er riktig.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger