LEDER

Dagbladet mener:

Ta styringen, Støre

Onsdagens aksjon viser at det haster å ta kontroll over drosjenæringen.

VIL STOPPE FRISLIPPET: Regjeringsforhandlingene i Hurdal skjer mellom to parti som begge har gått til valg på å stoppe frislippet i drosjenæringen. Påtroppende statsminister og Arbeiderpartiet-leder Jonas Gahr Støre har dette løftet i sin plan for regjeringens første 100 dager. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
VIL STOPPE FRISLIPPET: Regjeringsforhandlingene i Hurdal skjer mellom to parti som begge har gått til valg på å stoppe frislippet i drosjenæringen. Påtroppende statsminister og Arbeiderpartiet-leder Jonas Gahr Støre har dette løftet i sin plan for regjeringens første 100 dager. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer
Leder: Dette er en lederartikkel fra Dagbladet, og gir uttrykk for avisas syn. Dagbladets politiske redaktør svarer for lederartikkelen.
Publisert

Onsdag kveld ble det laget jernring rundt en lang rekke drosjeholdeplasser i Oslo og på Romerike. Politiet samarbeidet med Vegvesenet, Skatteetaten, Justervesenet og fylkene Oslo og Viken om å sjekke alle biler og sjåfører. En av fire av de kontrollerte bilene fikk umiddelbart bruksforbud.

Den store kontrollen av drosjenæringen avslørte alvorlige brudd på lover og regler. Flere av bilene var ikke var registrert som taxier, og en rekke biler ble kjørt av sjåfører uten drosjeløyve - eller med ulovlig lånt eller leid drosjeløyve. Mange biler manglet synlig løyvenummer og utvendig merking. Flere hadde ikke med seg politiets kjøreseddel. 19 av 110 kontrollerte taksametre viste feil.

For kundene er disse avvikene alvorlige. For å få drosjeløyve må man blant annet ha plettfri vandel. Når sjåfører kjører uten lovlig løyve, vet ikke kundene om sjåføren fyller kravene. Drosjer har hyppigere EU-kontroll enn privatbiler, fordi de har større slitasje. Er bilen registrert privat, blir heller ikke sikkerheten like ofte kontrollert. Og når taksametrene ikke virker som de skal, kan ikke kunden stole på at prisen er riktig.

Tilstanden i bransjen er dessverre ikke overraskende. Frislippet av taxinæringen har ført til et så stort antall sjåfører at etterspørselen ikke er stor nok til å brødfø dem alle. Konkurransen har ført til flere arbeidstimer for sjåførene og større fare for skatteundragelse - men ikke til lavere priser for forbrukerne.

Etter den store skatteskandalen i Oslos drosjenæring for 20 år siden samarbeidet Skatteetaten tett med bransjen og fikk etablert strenge rutiner for å unngå svart arbeid. Regjeringen Solberg har fjernet sentraltilknytningsplikten for drosjer, behovsprøvingen og kompetansekravet for drosjeløyver. På forhånd advarte Norsk Øko-Forum, en organisasjon som jobber for å bekjempe økonomisk kriminalitet, om hvordan dette kunne føre til en svart og ukontrollerbar bransje. Norges Taxiforbund har advart mot at liberaliseringen vil svekke lønnsevnen og seriøsiteten i næringen. En slik utvikling må hindres.

Regjeringsforhandlingene i Hurdal skjer mellom to parti som begge har gått til valg på å stoppe frislippet i drosjenæringen. Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre har lovet dette i sin plan for regjeringens første 100 dager. Senterpartiet har detaljerte løfter om strengere regulering, for å sikre et godt drosjetilbud over hele landet og en jobb det skal være mulig å leve av.

Onsdagens aksjon viser at det haster å ta kontroll over drosjenæringen.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer