DEBATT

Uføretrygd:

Tar lærdom av feil

Nav er ikke tjent med at folk ikke får de ytelsene og den oppfølgingen de er berettiget til.

VIKTIG Å KLAGE: Nav kan gjøre feil, og da er det viktig at de som mener de er berørt av dette benytter klagemuligheten, skriver innsenderen. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet
VIKTIG Å KLAGE: Nav kan gjøre feil, og da er det viktig at de som mener de er berørt av dette benytter klagemuligheten, skriver innsenderen. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Ellen Christine Christiansen
Ellen Christine Christiansen Vis mer

Daniel Jensen fra Jusshjelpen skriver i et innlegg 15. september at NAV ubegrunnet tilsidesetter sakkyndige vurderinger i behandlinger av søknader om uføretrygd.

DRAP: Forsvarsadvokat Morten Grimstad sier den siktede etter drapet på NAV-kontoret i Bergen er preget av situasjonen. Reporter: Stian Drake. Foto: Christian Fjermeros / Dagbladet TV Vis mer

Det er vanskelig for oss å svare direkte på denne påstanden, siden vi ikke vet hvilke saker han viser til. Likevel vil vi gjerne forklare litt generelt om hvilke vilkår som må være oppfylt for at man kan få innvilget uføretrygd.

For å ha rett til å få uføretrygd må man ha en sykdom og/eller skade som er hovedårsaken til at inntektsevnen er nedsatt. Man må også ha gjennomgått hensiktsmessig behandling og arbeidsrettede tiltak, og inntektsevnen må som hovedregel være varig nedsatt med minst 50 prosent.

Alle vilkårene for å få innvilget uføretrygd ses i sammenheng med hverandre når det blir tatt stilling til om det enkelte vilkåret er oppfylt. Det gjøres en individuell vurdering i hver enkelt sak og begrunnelsene for vurderingene skal dokumenteres i saken. Dette er i tråd med politisk bestemte regler.

Jensen mener at Nav i noen saker drar vilkårene for langt, og at Nav overvurderer egen kompetanse «når de ser bort fra klare sakkyndige vurderinger», og at dette går på bekostning av den enkelte som vedtakene har stor betydning for. Han foreslår at det brukes litt sunn fornuft før vedtakene treffes.

Vi som jobber i Nav vet godt hvor viktig disse avgjørelsene er for den enkelte. Derfor er vi også opptatt av å sikre at alle opplysninger i saken er grundig vurdert og at vedtakene er i tråd med regelverket og det oppdraget som er gitt oss fra politiske myndigheter.

Så vet vi samtidig at vi kan gjøre feil, og da er det viktig at de som mener de er berørt av dette benytter klagemuligheten. Deres sak blir da behandlet av Nav Klageinstans, slik at saken blir vurdert av andre enn dem som fattet vedtak første gang. På denne måten sikrer vi at eventuelle feil eller mangler blir rettet – og at vi lærer av det.

Vi i Nav er ikke tjent med at folk ikke får de ytelsene og den oppfølgingen de er berettiget til. Vår visjon er å gi mennesker muligheter, og det jobber vi hardt for hver eneste dag.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer