DEBATT

Arbeidslivskriminalitet

Til kamp mot useriøse aktører

Regjeringen har nettopp lagt fram et forslag om å etablere en ny godkjenningsordning for bilvask, dekkskift og dekklagring. Det er et viktig framskritt.

VANSKELIG Å VITE: Mange synes det er vanskelig å skille seriøse fra useriøse virksomheter innen bilpleie. Ved å innføre en godkjenningsordning gjør man det enkelt å identifisere seriøse tjenestetilbydere i markedet, skriver innsenderen. Foto: Berit Roald / NTB
VANSKELIG Å VITE: Mange synes det er vanskelig å skille seriøse fra useriøse virksomheter innen bilpleie. Ved å innføre en godkjenningsordning gjør man det enkelt å identifisere seriøse tjenestetilbydere i markedet, skriver innsenderen. Foto: Berit Roald / NTB Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Initiativet er en viktig seier i kampen mot useriøse og kriminelle aktører i bilbransjen. Samtidig er det relevant å stille spørsmål ved hvor langt ansvaret for å kjøpe tjenester fra godkjente virksomheter bør strekke seg for oss som forbrukere.

Over tid har Dagbladet, sammen med flere andre medier, rettet søkelyset mot utfordringene i markedet for bilvask. Oppslagene dokumenterer en alvorlig skyggeside i det norske arbeidslivet.

Seint i fjor høst kom også en rapport fra Samfunnsøkonomisk Analyse der det svarte markedet for bilvask er beregnet til å utgjøre mer enn 200 millioner kroner. Fra før vet vi at A-krimsenteret i Oslo og Akershus har konkludert med at hyppig kontrollvirksomhet rettet mot næringen de seinere år, ikke har vært tilstrekkelig for å forhindre at det fortsatt avdekkes alvorlige tilfeller av skatte- og avgiftsunndragelser, trygdebedrageri og ulovlig arbeid i deler av næringen.

Regjeringens forslag om å etablere en egen godkjenningsordning er et viktig framskritt i arbeidet med å bekjempe alvorlig arbeidslivskriminalitet innen de delene av bilbransjen der utfordringene er størst. Samtidig viser ulike undersøkelser at mange opplever det som vanskelig å skille seriøse fra useriøse virksomheter, og at dette er en medvirkende årsak til at de useriøse aktørene overlever over tid.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer