DEBATT

Flybase på Evenes:

Trosset alle faresignaler

Det blir stadig tydeligere at grunnlaget svikter for valget av Evenes som base i nord. Stedet er rett og slett ikke militært egnet for operasjoner med skarpe fly.

RYDDEJOBB: Valget av Evenes er preget av uvitenhet og tilsynelatende holdningskorrupsjon. Ryddejobben står klar for Norges nye regjering. Her står forsvarsminister Frank Bakke-Jensen foran et F-35 kampfly. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

RYDDEJOBB: Valget av Evenes er preget av uvitenhet og tilsynelatende holdningskorrupsjon. Ryddejobben står klar for Norges nye regjering. Her står forsvarsminister Frank Bakke-Jensen foran et F-35 kampfly. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert
Steinar Almelid
Steinar Almelid Vis mer

Det blir stadig tydeligere at grunnlaget svikter for valget av Evenes som base for samtlige fem P-8 overvåkningsfly og fire F-35 kampfly. Som påpekt i min kronikk 10. august er hele beslutningsgrunnlaget fra 2016 en «Feilvurdering i milliardklassen».

ANGREP: Statsminister Erna Solberg (H), forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) og KrF-leder og barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad la onsdag 22. april fram forslag til ny lov for Etterretningstjenesten. Video: NTB Scanpix Vis mer

La oss her se nærmere på bruken av skattepenger på Evenes – og hva plassen egner seg til av militær og sivil aktivitet. Faglig kunnskap har største betydning for flysikkerheten, forsvarsevnen og miljøet. Og tross store feil kan dette fortsatt ros i havn.

I Norge ser vi fort ned på folk lenger sør på planeten som bedriver pengekorrupsjon. Trolig er vi ikke så mye bedre selv, bare at vår form dreier seg om makt og myndighet. Valget av Evenes er preget av uvitenhet og tilsynelatende holdningskorrupsjon. Ryddejobben står klar for Norges nye regjering.

Det blir stadig tydeligere at grunnlaget svikter for valget av Evenes som base for samtlige fem P-8 overvåkningsfly og fire F-35 kampfly. Stedet er rett og slett ikke militært egnet for de aktuelle operasjonene med skarpe fly. Dette gjelder spesielt for overvåkningsflyene, og for armering av begge. Militær egnethet for Evenes er å være en strategisk base for etterforsyning til Hæren og det sivile, med mottak av besøkende transportfly. Hvordan kunne så noen finne på å huse bevæpnede fly der?

Oppdraget med å evaluere basevalget mellom Andøya og Evenes, i 2015, ble gitt til topp-ti konsulentselskapet PriceWaterhouseCoopers (PwC). Flyoperativt og strategisk sett, er rapportens konklusjoner sterkt tvilsomme. Dette ble likevel presentert for Stortinget gjennom Stortingsmelding 151S (2015/2016) og utgjør grunnlaget for å opprette Evenes flystasjon og legge ned allerede operative Andøya.

Det alvorlige er at inntil 4,3 milliarder er tatt rett ut av luften, og dette har regjeringen presentert Stortinget med den aller største overbevisning. Tragisk, sier jeg. Kampfiksing, spør SAS-kaptein Per Gunnar Stensvaag:

«Om Andenes IL ikke figurerer helt på øverste nivå i fotball, kan Andøya skilte med en flystasjon i den absolutte verdensklasse. Overført til fotballspråket kan man trygt si at 10–0 mot erkerivalen Evenes slett ikke ville være et oppsiktsvekkende resultat, ikke fordi Evenes er spesielt dårlig, men fordi Andøya er så fenomenalt god». Han skrev så videre om utfordringene på Evenes, som ikke er få, selv med helt sivile øyne.

Erik Reed Mohn fløy F-104 ut fra Bodø før han hadde noen tiår som SAS-flyger. Han sier: «Det er med stigende undring og frustrasjon jeg ser hvordan mitt eget parti, Høyre, har behandlet denne saken i regjering. Flyttingen av norske overvåkningsfly fra Andøya til Evenes vil påføre Luftforsvaret enorm operativ skade, kanskje uopprettelig. Når man stiller spørsmål om dette i Høyre blir man frest til, og det er tydelig at våre ledere ikke skal ha noen intern diskusjon.

De flyoperative i Luftforsvaret synes å ha fått munnkurv og selv de pensjonerte lederne som involverer seg, er høflige, korrekte og blir ikke hørt. Heldigvis fremkommer det stadig flere saklige innvendinger mot det som er i ferd med å skje, og det er ikke for seint å snu. Det kommer til å koste men det lønner seg. Håpet er at fler og fler ser tragedien som utfolder seg, og hever sin røst».

Det er ennå ikke funnet en løsning for å armere P-8 og F-35 på Evenes, og det alene er direkte diskvalifiserende. Kravene til sikkerhetsavstand og dermed folks liv, kan man ikke tukle med.

Alt i alt er det grunn til å spørre seg om noen ønsker seg at noe av dette skal skje:

1. Et missil eksploderer i passasjerhallen: Påkrevd sikkerhetsavstand for armering av flyene er ikke lett å finne på Evenes. Flyarmering tett på folk flest er ikke klokt.

2. En tomilliarders P-8 går i fjellveggen, med besetning på ti: Med fulle tanker på avgang Evenes, tåler ikke flyet motorstopp «til feil tid». Det er dumt, spesielt når en helt trygg base finnes noen steinkast unna. Alternativet kan bli å ta av med minimum drivstoff, fly til Andøya og fylle helt opp, for så å nå operasjonsområdet en time forsinket. Med etterretning for å være der en time før, kan det bli forskjellen på scoop og bomtur.

3. Fraktfly sklir av banen under landing – inn i P-8 hangaren: Slikt kan skje og har skjedd, og når man ser på P-8 hangarens plassering i forhold til rullebanen er en slik ulykke en absolutt mulighet. Fagorganet ICAO sier at 23 prosent av sivile ulykker, er fly som sklir av banen.

4. Ødelagt Ramsar-område: Operativt nødvendige utslipp av militær avisingsvæske Urea kan gjøre det. Denne typen må brukes for våre grå fly, med sine mange inspeksjonsluker under buken som saltholdige alternativ kan trekke inn i og dermed ødelegge både elektronikk og hele flyets levetid. For naturen sin del kan Urea slippes ut i havet på Andøya, men absolutt ikke i stillestående ferskvann på våtmarksområdet Evenes.

Kronspørsmålet i en gransking av beslutningsgrunnlaget, blir hva som skjedde mellom Forsvarsdepartementet (FD) og PwC. Var det internasjonale toppselskapet så kompetanseløst på basevalg som rapporten tyder på, eller skrev de med påholden penn? Det regjeringen har presentert overfor Stortinget står uansett til stryk.

Norges politiske ledelse har nå en gylden mulighet til å snu i tide. Hører dere det, Anniken Huitfeldt og Jonas Gahr Støre? Dere to er nøkkelen her, uansett valgresultat.

Hva med kontraktene på Evenes flystasjon? Ja, hvorfor har FD latt investeringene på Evenes gå så langt, tross alle faresignalene?

Ved rask handling på Stortinget kan dette likevel komme i mål. Den planlagte hangaren for P-8 kan settes opp på Andøya i stedet, sammen med de to midlertidige plasthangarene. Der er det to eksisterende hangarer som bare trenger mindre modifikasjoner før halen til P-8 kan passere inn. Og der er det rikelig med flate områder for at F-35 kan takse trygt hele året, fremfor nedover isdekte bakker som på Evenes.

Et slikt valg er også helt i tråd med FD sin egen vurdering, at for noen F-35 i Nord-Norge er Andøya flystasjon aller best, deretter Bodø – før Evenes på jumboplass.

Det er skrevet om at lakseflyene på Evenes trenger en platting for 14–15 fly. Ja, den er allerede etablert på den militære siden. Øremerket militære transportfly når det trengs, har den ledig kapasitet til daglig. Uten en svær P-8 hangar der, vil også turbulensen over rullebanen ikke bli verre enn den er i dag. Det gjør at laksefly, passasjerfly og besøkende militærfly kan operere vesentlig tryggere enn om skarpe krigsfly skal baseres der i tillegg.

Evenes kan naturlig fortsette som Harstad/Narvik Lufthavn, primært, samtidig som ivaretakelse av luftmilitær mottakskapasitet er sentralt for hæren, store øvelser og reelle krisesituasjoner.

***
Korrigering 13.09.2021:

F-35 kan lade ammunisjon i sørsløyfa. Dermed er det en løsning for kampfly på Evenes. Også allierte kampfly kan takse der.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer