DEBATT

Wizz Air

Tull å kalle Wizz Air useriøs

Du husker kanskje streiken i Norwegian i 2015? Pilotene ville ha bedre beskyttelse av sine ansettelsesforhold. Det endte med at de ble flyttet over i bemanningsbyrå i stedet. Nå har Norwegian slått byråene sine konkurs, sagt opp stort sett alle, og stukket fra hele regningen. Det er useriøst det.

RYDDIG: Vi som jobber i Wizz Air, har lokal arbeidskontrakt i landet der vi er ansatt, og et direkte arbeidsforhold til selskapet. Lønna er konkurransedyktig, og forholdet ryddig. Jeg jobber i Storbritannia, og har et helt normalt ansettelsesforhold etter britisk lov, skriver Chris Vika, pilot. Foto. Privat
RYDDIG: Vi som jobber i Wizz Air, har lokal arbeidskontrakt i landet der vi er ansatt, og et direkte arbeidsforhold til selskapet. Lønna er konkurransedyktig, og forholdet ryddig. Jeg jobber i Storbritannia, og har et helt normalt ansettelsesforhold etter britisk lov, skriver Chris Vika, pilot. Foto. Privat Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Fagforening, felles avtale og streikerett, er alle begreper som sitter godt forplantet i den norske ryggmargen. Derfor kan jeg skjønne at det rykker i den politiske refleksen når noen kommer utenfra og sier at «det driver ikke vi med». Men å kalle Wizz Air useriøs av den grunn blir bare tull, enn så lenge kroneksemplet på dette i europeisk luftfart er norsk. Eller, Norwegian, som de kaller seg.

De med litt langtidshukommelse husker kanskje pilotstreiken våren 2015. Pilotene ville ha bedre beskyttelse av sitt ansettelsesforhold. Etter å ha kostet sin arbeidsgiver store summer, og ødelagt reiseopplevelsen for hundretusener av nordmenn, ble de, som takk for strevet, flyttet over i bemanningsbyrå i stedet. Dette opprettholdt Høyesterett som helt lovlig ett par år senere.

Nå har Norwegian slått byråene sine konkurs, sagt opp stort sett alle, og stukket fra hele regningen. Det er useriøst det.

Mens «nye Norwegian» driver stadig mer kreativ finansakrobatikk for å få norske skattebetalere til å ta regningen, står Wizz Air og banker på døra, og vil inn uten at det koster ei krone. Nye jobber skal skapes, og de som reiser skal få et godt tilbud. Men slik skal vi tydeligvis ikke ha det her til lands.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer