DEBATT

Wizz Air

Tull å kalle Wizz Air useriøs

Du husker kanskje streiken i Norwegian i 2015? Pilotene ville ha bedre beskyttelse av sine ansettelsesforhold. Det endte med at de ble flyttet over i bemanningsbyrå i stedet. Nå har Norwegian slått byråene sine konkurs, sagt opp stort sett alle, og stukket fra hele regningen. Det er useriøst det.

RYDDIG: Vi som jobber i Wizz Air, har lokal arbeidskontrakt i landet der vi er ansatt, og et direkte arbeidsforhold til selskapet. Lønna er konkurransedyktig, og forholdet ryddig. Jeg jobber i Storbritannia, og har et helt normalt ansettelsesforhold etter britisk lov, skriver Chris Vika, pilot. Foto. Privat
RYDDIG: Vi som jobber i Wizz Air, har lokal arbeidskontrakt i landet der vi er ansatt, og et direkte arbeidsforhold til selskapet. Lønna er konkurransedyktig, og forholdet ryddig. Jeg jobber i Storbritannia, og har et helt normalt ansettelsesforhold etter britisk lov, skriver Chris Vika, pilot. Foto. Privat Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Fagforening, felles avtale og streikerett, er alle begreper som sitter godt forplantet i den norske ryggmargen. Derfor kan jeg skjønne at det rykker i den politiske refleksen når noen kommer utenfra og sier at «det driver ikke vi med». Men å kalle Wizz Air useriøs av den grunn blir bare tull, enn så lenge kroneksemplet på dette i europeisk luftfart er norsk. Eller, Norwegian, som de kaller seg.

De med litt langtidshukommelse husker kanskje pilotstreiken våren 2015. Pilotene ville ha bedre beskyttelse av sitt ansettelsesforhold. Etter å ha kostet sin arbeidsgiver store summer, og ødelagt reiseopplevelsen for hundretusener av nordmenn, ble de, som takk for strevet, flyttet over i bemanningsbyrå i stedet. Dette opprettholdt Høyesterett som helt lovlig ett par år senere.

Nå har Norwegian slått byråene sine konkurs, sagt opp stort sett alle, og stukket fra hele regningen. Det er useriøst det.

Mens «nye Norwegian» driver stadig mer kreativ finansakrobatikk for å få norske skattebetalere til å ta regningen, står Wizz Air og banker på døra, og vil inn uten at det koster ei krone. Nye jobber skal skapes, og de som reiser skal få et godt tilbud. Men slik skal vi tydeligvis ikke ha det her til lands.

I et land hvor vi er vant til å betale dobbelt så mye, pluss moms, for alt, er det lett å tro at noe skurrer når flybilletter blir lagt ut til en hundrelapp per stykk. «Sosial dumping og utnyttelse av arbeidskraft», skriker fagforeningene. Men det er veldig fjernt fra virkeligheten.

Vi som jobber i Wizz Air, har lokal arbeidskontrakt i det landet hvor vi er ansatt, og vi har et direkte arbeidsforhold til selskapet. Lønna er konkurransedyktig, og forholdet ryddig. Det er lokal arbeidslov som gjelder. Jeg jobber i Storbritannia, og har et helt normalt ansettelsesforhold etter britisk lov. Kolleger i andre europeiske land har det samme i sine respektive land.

Lavpris er ikke det samme som sosial dumping. Ved å holde utgiftene nede, og drive effektivt, kan vi tilby rimelige reiser. Det gir langt flere muligheten til å reise, markedet utvides, og flere jobber skapes. Uten muligheten til å tilby lavere priser, hadde det vært langt færre piloter og kabinansatte i arbeid. Så enkelt er det.

Internt har Wizz Air et stort sosialt engasjement. Vi har firmafester, julebord, fritidsaktiviteter, og sjefer som snakker direkte med oss. Selv om Wizz Air begynner å bli et voksent selskap, er kulturen mer som en startup-bedrift. Da Oslo og Trondheim ble annonsert som nye baser, fikk det stor oppmerksomhet. Ikke fordi øst-europeerne endelig skulle komme til Norge og stifte fagforening, men fordi Wizz Air allerede flyr til flere destinasjoner i Norge, og veldig mange kolleger har vært her på ferie.

Tenk deg det, polske og ungarske kabinansatte på ferie i Norge! De har råd til det, og billettene våre er billige.

For all del, jeg har ingenting imot fagforeninger, de har bidratt med veldig mye bra gjennom årene, men å si at de som ikke er fagorganisert blir utnyttet, og at selskaper uten fagforening er useriøse, blir bare tull. Det er faktisk mulig å drive forsvarlig uten.

Hvis Erna fremdeles ikke vil reise med oss, er det helt ok, men da håper jeg hun i hvert fall betaler flybilletten sin selv.

Slik svarer Norwegian:

I Norwegian konsentrerer vi oss nå om å trygge våre 2300 arbeidsplasser i Norge for å kunne opprettholde kritisk infrastruktur i Norge og binde landet vårt sammen med ruter fra Kristiansand i sør til Svalbard i nord. Vi skal også opprettholde et internasjonalt rutenett slik at vi kan fly turister inn til Norge, fly nordmenn ut i verden og sørge for at eksportnæringen kan få sine varer ut i det internasjonale markedet.

Våre ansatte har alltid hatt konkurransedyktige lønns- og arbeidsbetingelser og de aller fleste har vært fagorganisert med tariffavtale, enten de har jobbet i Norge, Sverige, Danmark, England eller Spania. Konronasituasjonen har lammet store deler av flytrafikken over hele verden og det har dessverre gått ut over flere enn 8000 av våre kolleger, inkludert i Sverige der vårt datterselskap tidligere i år ble begjært konkurs.

Lasse Sandaker-Nielsen, informasjonsdirektør, Norwegian

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer