DEBATT

Bensinpriser:

Uansvarlig politikk

Prisene på drivstoff er rekordhøye, samtidig som strøm, mat og andre basisvarer er blitt dyrere. Å senke prisene på drivstoff, slik Frp tar til orde for, løser imidlertid ikke noe.

MÅ NED: I Dagsnytt 18 forrige uke argumenterte stortingsrepresentant Bård Hoksrud (Frp) for at prisene på drivstoff må ned, skriver kronikkforfatteren. Her fra Frps landsmøte tidligere i år. Foto: Javad Parsa / NTB
MÅ NED: I Dagsnytt 18 forrige uke argumenterte stortingsrepresentant Bård Hoksrud (Frp) for at prisene på drivstoff må ned, skriver kronikkforfatteren. Her fra Frps landsmøte tidligere i år. Foto: Javad Parsa / NTB Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Det hjelper ikke å senke bensinprisen, Bård Hoksrud, når resten av politikken ikke følger med.

Prisene på drivstoff er rekordhøye, samtidig som strøm, mat og andre basisvarer er blitt dyrere. Vi opplever en vanskelig økonomisk tid for mange. Å senke prisene på drivstoff, slik Frp tar til orde for, løser imidlertid ikke noe.

Det som virkelig trengs for å møte de økende forskjellene som kommer nå, er mer støtte til de som har minst.

EKSPLOSJONER: Dagbladets kommentator Morten Strand gjester Dagbladet TVs studio Vis mer

I Dagsnytt 18 forrige uke argumenterte stortingsrepresentant Bård Hoksrud (Frp) for at prisene på drivstoff må ned. Folk er avhengig av bilen og må betale dyre dommer for å komme seg rundt i hverdagen, mener han. Selvfølgelig bruker folk bilen når de ikke har andre alternativer.

Løsningen er å gi folk bedre alternativer. Med Frp har dessverre mange nordmenn blitt mer bilavhengig. I sin tid ved makten bidro Frp null og niks til de tiltakene som er nødvendig for å gjøre det lettere for folk å velge alternativer til bilen. Som å få ned kollektivprisene, sørge for flere og hyppigere togavganger, mer buss, T-bane, trikk og bedre sykkelstier.

I stedet for å investere i kollektivtrafikk pøste de ut utallige milliarder i å bygge enorme motorveier – som selvfølgelig gjør at flere velger bilen. De fikk også gjennom å øke fartsgrensene, som gjør bilen mer attraktiv, og som også øker drivstofforbruket. Det hjelper ikke å gjøre noe med drivstoffprisene dersom ikke resten av politikken følger med. Det er her Frp ikke har et fnugg av troverdighet.

Samtidig som bensinprisen øker, ser vi også en generell prisøkning. Den merkes ikke bare av folk som vil kjøre bilen på bensin og diesel, slik Frp later til å tro. Den rammer barnefamilier som skal mette familien sin, studenter, minstepensjonister og de med lav inntekt. At forskjellene på fattig og rik økte med Frp i regjering, snakker de ikke så høyt om.

Vi er bedre rustet enn noen gang til å ikke være avhengig av bensin. Samtidig har vi politikere som vil trekke oss dypere inn i eksosen. Vi trenger en snuoperasjon. Nye boligområder må ikke legges med den hensikt å prioritere bilene framfor gående og syklende. Folk trenger ikke først og fremst bilen- folk trenger mobilitet.

Vi må gjøre det lettere for folk å velge kollektivtransport. I dag er det altfor dyrt å velge klimavennlig. Derfor vil MDG kutte prisen på all kollektivtransport med 20 prosent.

Fra 2010 til 2020 økte prisen på en bussbillett tre ganger så mye som prisen på bensin. Hvis vi hadde investert i kollektivtilbudet og kuttet prisene med 20 prosent, så hadde færre trengt å velge bilen i hverdagen. Det er politikernes ansvar å gjøre det lønnsomt å leve miljøvennlig. Her har Frp stått fremst i rekken av partier som vil gjøre det vanskelig for de som ønsker å ta klimahensyn i hverdagen.

Ja, det vil koste noe å gjøre det billigere med kollektivtransport. Men tyskerne har gjort det. Med sin 9-eurobillett gyldig på kortere togreiser og kollektivtrafikk i hele landet i en måned, har de gjort hverdagen billigere for mange av de som rammes av høyere priser. Norge har råd, om vi sammenlikner med motorveimanien som koster hundrevis av milliarder. Bare ved å kutte ferjefri E39 kunne vi finansiert gratis kollektivtransport i Norge i cirka 30 år.

I dag er det ifølge en undersøkelse fra NAF de med best råd som vurderer å kjøpe seg elbil. Vi må jobbe for at de med dårlig råd får mulighet til å gå over til elbil de også. Det vil både gagne dem og klimaet. Vi kan gjøre det enklere ved å gi støtte til leasing, vi kan fjerne omregistreringsavgiften og bygge ut ladenettet i hele landet. Så vil også bruktmarkedet for elbiler bli større om få år når de som kjøpte elbiler først skifter ut sine biler.

Å senke drivstoffprisene vil gjøre lønnsomheten for oljeselskapene enda større. Næringen har fra før generelt ekstremt gunstige vilkår. Ved å senke avgiftene eller kompenserer for de høye drivstoffprisene vil fornybarprosjekter potensielt bli lagt på hylla. Derfor er det mye lurere med mer støtte til de som sliter med å få hverdagen til å gå rundt, enn ved å gjøre fossil energi billigere.

Mens regjeringen presser gjennom unødvendige og klimaskadelige motorveier til byene, skal MDG fortsette å kjempe for de klima og naturvennlige løsningene som også gjør livene til folk bedre. Vi skal fortsette å presse på at den nåværende regjeringen tar en U-sving bort fra en uansvarlig samferdselspolitikk à la Frp.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer