Undring i lufta

Jeg har vært ute og fløyet igjen. Hver gang jeg flyr, opplever jeg to ting. Først, det åpenbare: Jeg kommer meg raskt fra A til B. Men like viktig: Jeg sitter igjen med en rekke sentrale, ubesvarte spørsmål.

  • Mens du leter etter et ledig sete på et fly fra Braathens, kommer det en kvinnestemme på høyttaleranlegget med en viktig beskjed. Hun ber passasjerene plassere håndbagasjen sidelengs i bagasjehyllene - for å gi plass til flest mulig.

Sidelengs? Hva er det? Jeg kan for så vidt se at bagen min har en topp og en bunn. Men hva er fram og bak på den? Hva er sidene på en bag? Har en bag to eller fire sider?

Jeg ønsker selvsagt ikke å gjøre noe feil eller være til bry, men hvordan legger jeg bagen forskriftsmessig inn sidelengs ? Er det i det hele tatt mulig å ikke legge håndbagasjen inn sidelengs i en hattehylle?

  • Rett før take-off, fokuserer flypersonalet på safety, som det heter.

En viktig safety-ting er at vi skal bøye oss fram og plassere hodet mellom knærne i tilfelle nødlanding eller styrt.

På oversjøiske reiser pleier de å vise animasjonsfilmer av folk som bøyer seg fram og illustrerer hva vi skal gjøre. Disse animasjonsfilmene er omtrent like realistiske som andre tegnefilmer. For hvordan gjør du dette om du er mer enn 1,40 meter høy? Hvis du er 1,85 og ... øh ... kraftig bygd, for eksempel? Jeg kan kanskje bøye meg 30 cm fram før panna mi møter setet foran. Men da mangler det mye på at hodet er plassert forskriftsmessig mellom knærne, for å si det sånn.

  • Om uhellet skulle være ute, er det visst umåtelig viktig at vi har setet i oppreist stilling.

Skal jeg først falle fra 8000 meters høyde, hvorfor må jeg ha setet i oppreist stilling - og hodet mellom mine egne bein? Hvorfor kan jeg ikke møte bakken med setet og ryggen bakoverlent, i et forsøk på å ha det litt behagelig i mine siste øyeblikk?

Og er det egentlig en flytevest du har størst behov for når det er ei mil ned? Hadde ikke en fallskjerm under setet vært noe mer presist?

  • Skulle vi krasje, er det et annet spørsmål som plager meg.

Hver gang et fly styrter, går det stort sett fryktelig ille for alle passasjerene. Men én ting overlever alltid en flystyrt: den svarte boksen.

Hvis de tekniske dippeduttene i den svarte boksen kan overleve et flykrasj: Hvorfor bygger de ikke hele flyet i samme materiale som den svarte boksen?

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.