DEBATT

Kollektivtransport:

Unyansert av Dagbladet

Kjenner oss ikke igjen, skriver administrerende direktør i Entur.

PRESISERING: Entur er mer enn en app, skriver kronikkforfatter. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
PRESISERING: Entur er mer enn en app, skriver kronikkforfatter. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Entur er et statlig eid AS som har som visjon å gjøre det enklere å velge kollektivt i hele Norge. Det gjør vi gjennom å utvikle og drifte felles salgs- og billetteringsløsninger for togselskapene og de fylkeskommunale kollektivselskapene som ønsker det, drifte kundeservice for togselskapene, samle inn og dele kollektivdata gratis og tilby en app der du kan finne og betale for de fleste kollektivreiser i hele landet.

Vi er glade for at Riksrevisjonen anerkjenner den jobben vi gjør på disse områdene, i rapporten de la fram onsdag 17. januar.

Det er også fint at Dagbladet engasjerer seg i kollektivsektoren, men på lederplass fredag 19. januar blir det litt vel unyansert. Vi tillater oss derfor å komme med noen faktaopplysninger om Entur.

ENTUR-LEDER: Christel Borge, administrerende direktur i Entur. Foto: Moment studio
ENTUR-LEDER: Christel Borge, administrerende direktur i Entur. Foto: Moment studio Vis mer

Entur er mye mer enn en app. De 600 millionene som nevnes i lederen, brukes i all hovedsak til å utvikle digitale løsninger for salg og billettering som skaper stordriftsfordeler i kollektivsektoren og som kan gjenbrukes for både tog og annen kollektivtrafikk. I tillegg er en viktig del av våre oppgave å samle inn data om for eksempel rutetider, stoppesteder, hvor kjøretøy befinner seg fra mer enn 60 mobilitetsselskap, og vi deler disse dataene åpent og gratis med private og offentlige aktører for å skape bedre tjenester for de som reiser kollektivt.

Det hentydes i lederen at Entur er nok et statlig digitaliseringsprosjekt som har gått i vasken. Det kjenner vi oss ikke igjen i. Tvert imot har vi gjort en full modernisering av gamle IT-systemer som Entur i sin tid arvet fra NSB, og vi har i dag en sky-basert, robust teknologiplattform som gjør at offentlige kollektivaktører raskere kan utvikle nye tjenester og få mer for pengene ved å bruke Enturs løsninger.

Apropos penger: Hvert år gir vi en detaljert rapport til togoperatørene over hvordan midlene Entur får via statsbudsjett og via avtalene med togoperatørene brukes. Vi skjuler ingen hemmeligheter her.

Entur skal tilby konkurransenøytrale tjenester, og det gjør vi. Vi har for tida valgt å vekte tog noe bedre enn annen kollektivtrafikk, rett og slett for å sikre at tog også kommer fram som et reisealternativ i våre reisesøk. Vi jobber kontinuerlig med å videreutvikle algoritmene som henter fram de beste reisealternativene for akkurat din reise.

Dagbladet trekker fram at det ikke er mulig å finne alle rabatter i Entur-appen. Det er vi helt enig i at vi må få til. Derfor opprettet vi nylig et digitalt team som særlig skal jobbe med gjenbrukbare rabattordninger i vår plattform og våre kanaler. Vi mener alle reiseapper i Norge burde tilby de samme rabattordningene for å gjøre det enklere for alle å reise kollektivt.

Forsinket buss? T-banen kom ikke? Da må du huske reisegarantien hos Ruter. Video: Jenny Emilie Aas Vis mer

Allerede i dag kan reisende kjøpe billetter til over 90 prosent av alle kollektivreisene som faktisk gjøres i løpet av et år i Entur-appen. Gjennom 2023 doblet vi antall brukere av Entur-appen. Vårt mål er å kunne tilby alle billetter i vår app. Derfor jobber vi målrettet med å inngå avtaler med alle kollektivselskap, og vi samarbeider gjerne med enda flere offentlige og kommersielle aktører enn i dag.

Vi er helt enig med Dagbladet i at det er «mer å ta av» i kollektiv-Norge. Gjennom samarbeid og gjenbruk av felles løsninger på tvers av kollektiv-Norge kan vi gjøre det enklere å velge kollektivt, enklere å reise bærekraftig. La oss gjøre det sammen.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn