Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Utjevning av priser

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Fraktutjevningstilskuddet på bensin skal fjernes fra nyttår. Formålet med ordningen har vært å skape så like priser på bensin som mulig over hele landet. Tilskuddet fra staten har gjort at oljeselskapene ikke har måttet belaste bensinstasjoner langt fra oljeterminalene med den kostnaden de faktisk har med å frakte bensinen til de ytterste skjær. Reaksjonene har ikke latt vente på seg. Men arbeids- og administrasjonsminister Victor D. Norman står fast på sitt. Han viser til at fjerningen av ordningen er del av en samlet politikk og må sees i sammenheng med at flypassasjeravgiften skal reduseres, noe som ikke minst kommer distriktene til gode.
  • Vi skulle gjerne sett mer av denne helhetlige tenkningen. For det er ingen tvil om at det kan føres argumenter både for og imot tilskudd og avgifter som har distriktspolitiske formål. I Norge har vi lang tradisjon for å ha like priser på nøkkelvarer og -tjenester. Når det gjelder offentlige tjenester, har prinsippet vært at disse skal koste like mye eller like lite hvor man enn måtte bo. Lik porto over hele landet er ett av mange eksempler. Det kan stå for fall når Posten skal omgjøres til aksjeselskap og utsettes for reell konkurranse.
  • Når det gjelder bensinpriser, varierer jo disse sterkt allerede. Tilbudene fra bensinstasjoner i Oslo-området varierer ofte med langt mer enn de 50 ørene man nå frykter at literprisen på bensin vil øke med i distriktene som følge av fjerningen av frakttilskuddet. Dessuten gis frakttilskuddet direkte til oljeselskapene, og faren er stor for at det svekker konkurransen og dermed grunnlaget for reelt lavere pris - også i distriktene.
  • Mange innbyggere i pressområder vil med en viss rett kunne hevde at det burde gis utjevningstilskudd også til boligkjøpere. Forskjellene i bo- og arealutgifter i de store byene og i distriktene er langt mer dramatiske enn de utgiftene husholdningene har til drivstoff. Lønnstakere på offentlige regulativer har snart ikke råd til å bo i Oslo. Så denne saken har flere sider, og vi imøteser en utredning og en helhetlig tenkning fra regjeringens side.
Hele Norges coronakart