DEBATT

Kyllingproduksjon

Velg bort kylling

REMA reklamerer med at det å kjøpe deres kylling er å «velge dyrevelferd». Det har de fått kritikk for – men ikke fra riktig sted.

TRANGE FORHOLD: Svært mange spiser kylling, samtidig som de bryr seg om dyr. Det er en rimelig påstand at mange av disse ikke ville ha spist kylling dersom de visste mer om de faktiske forholdene. Foto : Berit Roald / NTB
TRANGE FORHOLD: Svært mange spiser kylling, samtidig som de bryr seg om dyr. Det er en rimelig påstand at mange av disse ikke ville ha spist kylling dersom de visste mer om de faktiske forholdene. Foto : Berit Roald / NTB Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

De fleste kyllinger som slaktes i Norge er av verdens mest intensive kyllingrase Ross 308. Den høye veksthastigheten er ifølge professor i dyrevelferd ved Cambridge Universitet, Donald Broom, «det mest alvorlige dyrevelferdsproblemet i verden». For å imøtegå kritikken har den globale industrien lansert begrepet «saktevoksende» kylling. Her ligger bakgrunnen for REMA-reklamen – deres kylling vokser 15 prosent mindre raskt enn den aller mest intensive rasen.

REMA har gått hardt ut og påstått at det å kjøpe kylling på REMA er å «velge dyrevelferd», og at de produserer en fugl med «naturlige proporsjoner». Dette er å ta munnen svært full når det fortsatt handler om intensiv broilerproduksjon.

Merkelig nok har få medier vært opptatt av å ettergå påstandene fra matgiganten. Noen, som Aftenpostens kommentator, har til og med bidratt med mer reklame.

Kritikken mot glansbildet har kommet fra uventet hold; næringsavisa Nationen. De avdekket at en rosende Mattilsynet-rapport om REMAs kylling var skrevet av ektefelle til en av REMAs kyllingbønder. Mattilsynet trakk rapporten, og uttalte at «slaktekylling er en krevende produksjonsform». Men det er ikke kyllingene Nationen ville beskytte; det er salget til de øvrige kyllingprodusentene. Forbrukerne skal innbilles at de kan «være stolt kjøper av kylling» uansett. Det er på tide at forbrukerne får vite hva kyllingene egentlig går igjennom.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer