DEBATT

Sosiale medier og barn

Vi ofrer barn og unge

Det er bra at myndighetene reagerer og etterlyser grep, men kan vi overlate ansvaret til aktører bak sosiale medier?

MÅ VÆRE TRYGT: Vi oppfordrer Medietilsynet og resten av IKT-apparatet i regjeringen til å bruke skoleverkets læreplaner som inspirasjon og bakteppe i arbeidet med å gjøre nettet til et trygt og godt sted for barn og unge, skriver innsenderne. Foto: Shutterstock/NTB
MÅ VÆRE TRYGT: Vi oppfordrer Medietilsynet og resten av IKT-apparatet i regjeringen til å bruke skoleverkets læreplaner som inspirasjon og bakteppe i arbeidet med å gjøre nettet til et trygt og godt sted for barn og unge, skriver innsenderne. Foto: Shutterstock/NTB Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Selvmordsvideoen på TikTok i høst fikk Medietilsynets direktør til å ta bladet fra munnen: Nå må Snapchat, TikTok og Instagram ta grep.

Det er bra at myndighetene reagerer og etterlyser grep, men kan vi overlate ansvaret til aktører bak sosiale medier? Vi trenger bedre strategier for å gjøre internett til et bra sted å være for barn og unge.

Det er et alvorlig samfunnsproblem at norske barn ser mye skadelig innhold i sosiale medier. 43 prosent av norske tenåringer i alderen 13 til 18 år har i løpet av det siste året sett skremmende eller voldelig innhold på nett, viser Medietilsynets undersøkelse «Barn og medier 2020». Samtidig er det fullt mulig for norske politikere og norske tilsyn å jobbe målrettet sammen med IT-næringen for at barn i Norge, men også barn i Europa og resten av verden, får en teknologi som har som mål å gjøre barn til digitale medborgere.

Direktør i Medietilsynet går hardt ut mot sosiale medier-aktører i Dagbladet 24. september i år. Mari Velsand mener det er Snapchat, TikTok og Instagram som må ta ansvaret for at mange tusen barn i barneskolen fikk servert en selvmordsvideo rett i ansiktet gjennom TikTok nå i høst. Videoen var først sendt på direkten på Facebook og ble delt videre i TikTok.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer