Hopp til innholdet
Espen Jakobsen

Oppdatert 12. januar 2022

Gode råd når du skal velge mobilabonnement

Det finnes et stort antall ulike mobilabonnementer der de fleste fremstår billigere og bedre enn konkurrentene.

Det kan derfor være vanskelig å velge mobilabonnement som egner seg best for deg. Et godt utgangspunkt er å tenke at et mobilabonnement er individuelt og skal være tilpasset dine behov.

I denne artikkelen gir vi deg tips og råd til hvordan du på best mulig måte skal finne frem til ditt beste mobilabonnement.

Hvordan velge rett mobilabonnement

Mobiltelefonens utvikling

Mobiltelefonen har eksistert siden midten av 1950-tallet, men siden den gang har mye endret seg.

Da mobiltelefonen først ble til var det lite ved dem som minnet om bærbare, små elektroniske produkter, slik vi kjenner dem i dag.

På den tiden kunne selve batteriet veie så mye som 10-20 kg og mobilene var som regel fastmonterte i biler eller på fartøy.

Utviklingen av mobiltelefoner har skjedd med stormskritt og et stadig nyere mobilnett har bidratt til at vi har byttet mellom alt fra 2G og 3G nettverk til dagens 4G og 5G.

Sistnevnte er vel og merke ikke like utbredt enda, men de største teleoperatørene bygger ut 5G nettverket over hele landet.

Foreløpig er det kun de nyeste mobiltelefonene på markedet som tilbyr 5G nettverk. Derfor må du for eksempel gå til innkjøp av et mobilabonnement til iPhone 12 dersom du skal kunne koble deg på dette nettverket.

Et mer digitalisert samfunn

Mye har skjedd siden midten av 1950-tallet, men den største utviklingen når det gjelder mobiltelefoner har skjedd de siste 20 årene. Utover 90- og 2000-tallet har dagens telefoner utviklet seg så mye at det er svært lite de har til felles med mobiltelefonene på 80-tallet.

De første mobilene som kom til Norge var store og tunge med antenner stikkende ut på toppen. Denne antennen gjorde at du kunne ringe med telefonen, men resten av funksjonene stoppet gjerne her til de første mobiltelefonene.

Det har skjedd mye siden de første telefonene kom på markedet. Samfunnet generelt har blitt mer digitalisert, mye takket være disse apparatene. Dersom du skal kjøpe en bussbillett må du som oftest laste ned en app.

Skal du betale for matvarer på butikken, men har glemt bankkortet? Da kan du for eksempel bruke Apple Pay på mobilen og få betalt for varene allikevel.

De fleste er i dag helt avhengige av mobilen for å kunne fungere i hverdagen. Venter du for eksempel på din tur til å ta koronavaksinen?

Da vil du få melding på mobilen og kan velge når det passer å bestille time ved å logge inn med bankID. Dersom du ikke har den fysiske kodebrikken tilgjengelig kan du velge innloggingsmetoden som heter bankID på mobil. På denne måten får du tilgang til det du trenger ved hjelp av noen få tastetrykk.

Mobiler og mobilabonnement for folk flest

For rundt 20 år siden gikk mobilene fra å være tunge, fastmonterte gjenstander til å bli mobile på 90-tallet. Prisen ble også kraftig nedjustert på denne tiden, noe som førte til at mobilen kunne eies av flere familier. I 1996 lanserte Eriksson sin først telefon som var rettet direkte mot forbrukeren.

Denne mobilen som fikk navnet Eriksson GA318 var programmert slik at man kunne ringe ut og motta tekstmeldinger, noe som var ganske revolusjonerende for forbrukerne på denne tiden. Derimot kunne man ikke sende tekstmeldinger tilbake, da måtte man heller ringe.

Rundt samme tid lanserte også Nokia sin første smarttelefon som fikk navnet Nokia 9000 Communicator. Denne mobiltelefonen bestod av en stor kloss med to skjermer og tastatur på innsiden, for mange kjent som «klapp-telefon». I årene som fulgte videre hadde over 85 % av befolkningen i Norge det vi kaller for GSM-dekning i 1995. En dekningsform man trenger for å kunne sende SMS. Året etter var det over en million innbyggere som eide et mobilabonnement.

Lanseringen av «Snake»

Du husker kanskje det kjente mobilspillet «Snake»? Dette ble lansert i 1997 da Nokia kom med modellen 6110. Året etter hadde over 58% av Norges befolkning en egen mobiltelefon og mobilabonnement. Siden den gang har det gått slag i slag med utviklingen. I dag er det ikke uvanlig at folk har flere mobiltelefoner ettersom de for eksempel kan ha en til jobb og en til privat bruk.

I tillegg har som oftest de fleste familiemedlemmene sine egne mobiler, og selv de yngste barna helt ned i barneskolealder går rundt med smarttelefoner i dagens samfunn. I 2004 hadde omtrent alle norske ungdommer egne mobiltelefoner og i 2015 var over 82% av befolkningen eier av smarttelefonen med mobilabonnement. Utviklingen har med andre ord tatt stormskritt når det gjelder digitalisering av både hverdagen og familier i Norge.

Tips til å velge beste mobilabonnementet for deg

1. Bruk sammenligningstjenestene

Det kan for mange oppfattes som en jungel av ulike mobilabonnement på markedet der alle reklamerer for det beste og billigste mobilabonnement. Når du skal bytte mobilabonnement kan det derfor være lurt å gjøre litt research på forhånd.

Det finnes en rekke ulike sider som sammenligner konkurrenter og mobilabonnement gjennom datakalkulatorer, eller andre sammenlignings tjenester.

Dersom du for eksempel benytter deg av hjemmesiden mobilabonnement.no kan du i tillegg spesifisere søkene dine etter egne preferanser.

På den måten kan du for eksempel justere pris, mengde data og lignende for å få frem det som er mest relevant for deg. Ved å ta i bruk denne metoden kan det bli enklere å finne frem til det beste og billigste mobilabonnement for deg som bruker mobilen.

Slike sammenlignings tjenester er gjerne mer pålitelige enn teleoperatørene sine egne sider når du skal finne beste mobilabonnementet.

Dette er fordi sammenligningssider er skapt for forbrukeren først og fremst for å gjøre valget å bytte mobilabonnement enklere. Mobiloperatører som Telia eller Telenor har opprettet hjemmesiden med formål om å selge produktet.

Det betyr ikke at det de reklamerer med på hjemmesiden er feil, men ofte kan det være vanskelig å finne ut av hva som faktisk inngår i abonnementet.

De fleste opererer med mye av det samme når de skal selge inn beste mobilabonnement. Det er spesielt fri bruk av data i eu/eøs, fri bruk av tale og sms, data rollover, datapakker til utlandet og mye data inkludert.

Derfor kan det være lurt å lese grundig gjennom de ulike abonnementene før man bestiller for å unngå at det dukker opp overraskelser på fakturaen hver måned.

2. Hvor mye data har du behov for i mobilabonnementet?

Dersom du streamer en del tv serier eller filmer, eller kanskje benytter deg av et online spill vil dette kreve en del mengde data inkludert i mobilabonnementet. Bruker du derimot kun mobilen til å stort sett sende og motta tale, sms, mms? Kanskje du også leser avisen jevnlig, men bruken av data stopper her. I slike tilfeller er det svært begrenset hvor mye data du rekker å bruke i løpet av en mnd.

I tillegg til dette kan det også variere veldig hvor mye man faktisk er koblet til wifi. Det siste året har de fleste hatt hjemmekontor under korona pandemien og utenlandsreiser har blitt kraftig redusert. Dette har resultert i at en større andel av befolkningen har oppholdt seg hjemme store deler av hverdagen. Da har behovet for mobildata uten wifi tilgjengelig blitt kraftig redusert.

Nå er Norge i full gang med en gjenåpningsplan der en stadig større andel av befolkningen vaksineres og innreisekontrollen blir mildere. Dette resulterer i økt mobilitet blant befolkningen som igjen fører til økt bruk av mobildata. Dette kan være lurt å ha i bakhodet neste gang du skal bytte blant de mange mobilabonnementene.

Finn billigste mobilabonnement med fri data

3. Benytt deg av en datakalkulator for å finne beste mobilabonnement

Prisene på de ulike mobilabonnementene varierer, men det er uten tvil mengden data inkludert som er den avgjørende faktoren når det gjelder pris. Kort fortalt vil mer data inkludert i et mobilabonnement resultere i økt pris.

Derfor kan det være en god ide å teste ut en av de mange datakalkulatorene før man velger å bytte til et annet mobilabonnement. Når du benytter deg av en datakalkulator kan du justere mengden data og legge inn spesifikk informasjon slik at den kan beregne hvilken mengde data som passer best for deg.

Det abonnementet som passer best for besteforeldre, passer ikke nødvendigvis like godt for barnebarnet som går ut av videregående til våren.

Dette er grunnet de ulike bruksområdene. Begge kan ha samme iPhone, men når det gjelder hva enheten faktisk brukes til, kan dette variere veldig fra person til person.

Har du behov for fri tale, sms, mms eller kanskje 25 gb per mnd?

Finn ut hvordan du skal bruke din mobil og velg det abonnementet som passer best for deg, både når det gjelder pris og andre vilkår.

4. Trenger du Swap?

Stadig flere mobiloperatører tilbyr tjenesten SWAP, men hva er egentlig dette?

Swap betyr kort fortalt at du ikke betaler noe ved kjøp av ny telefon, men betaler den ned over to år til en fast månedspris. Etter 12 måneder kan du bytte telefonen i en annen modell og tegne en ny 24-måneders avtale. Når du har levert inn din gamle telefon, vil dermed de 12 eksisterende månedene som var igjen på avtalen bli slettet ettersom du oppretter en ny swap avtale når du bytter inn i ny mobil. På denne måten kan du alltid få tilgang til den nyeste mobilen, uten at det trenger å koste deg en formue.

De ulike mobilselskapene tilbyr ulike vilkår, men prinsippet er det samme. Hos Telenor er alltid skjermforsikring inkludert i SWAP avtalen og du kan velge mellom de ulike mobilabonnementene Fleksi, Medium, Yng eller U18. Det er ingen bindingstid på abonnementene selv om du kjøper med SWAP. Dermed kan du bytte til et annet abonnement hos Telenor innen kort tid etter at du har kjøpt deg ny mobil dersom du for eksempel finner ut at du har behov for et annet abonnement med mer data inkludert. Du kan lese mer om de ulike swap avtalene på mobilselskapene sine hjemmesider.

Vær oppmerksom på at det stilles visse krav til mobilen du leverer inn når du bytter den mot en ny i swap avtalen. Mobilen som byttes inn må være i funksjonell stand og ikke ha skader utover normal slitasje.

Dersom dette er tilfellet kan det dekkes av forsikringen, avhengig av hva du har inkludert. Alle swap avtaler har blant annet skjermforsikring inkludert som gjør at du kan få bytte inn mobilen til en ny selv om du for eksempel har knust skjermen. Dersom dette er tilfellet må du betale en egenandel.

5. Tenkt på Skjermforsikring?

Når du velger å bytte abonnement kan det være lurt å inkludere skjermforsikring dersom dette ikke allerede er inkludert i avtalen.

Skjermforsikring går ut på at dersom skjermen blir knust når du bruker mobilen, vil du mest sannsynlig kun betale en egenandel for å få skaden reparert. Det kan være lurt å ha dette inkludert ettersom ny skjerm på smarttelefoner ofte kan bli dyrt.

Spesielt de nyeste modellene til blant annet iPhone er svært dyre skjermer. Derfor kan det bli en dyr affære å skulle bytte skjerm på telefonen dersom dette ikke inngår i forsikringen.

De fleste mobiloperatører reklamerer med at de har det beste mobilabonnement på markedet og tilbyr alt fra fri tale, sms, data rollover og at man kan surfe som hjemme i eu/eøs. Dette er inkluderte tjenester som bidrar til å gi de mest fornøyde kundene på markedet, men dersom du kjøper ny mobil kan det være lurt å sjekke om skjermforsikring også er inkludert i mobilabonnementet.

6. Tilbyr selskapet Data rollover?

Hva er egentlig data rollover og er dette nødvendig? Kort fortalt går data rollover ut på at man kan overføre eller «rulle» data som er ubrukt for den eksisterende måneden, over til neste måned. Har du for eksempel 8 gb data inkludert i abonnementet per måned, men har kun brukt 7 gb?

Da kan du automatisk få overført de resterende 1 gb over til neste måned slik at du neste måned har 9 gb å bruke. Dataen du har til overs rulles altså over til neste måned. De flere mobilabonnementer i dag inkluderer data rollover per måned som en standard tjeneste som er inkludert i de ulike abonnementene.

Det kan allikevel være lurt å dobbelsjekke om dette stemmer for det abonnementet du ønsker å benytte deg av. Når det gjelder mengden data man bruker i løpet av en måned, kan dette ofte variere ut fra livssituasjon. Har man for eksempel hjemmekontor på grunn av koronapandemien og grensene mer eller mindre er stengt?

Da benytter man seg trolig i mindre grad av mobildata ettersom man stort sett har wifi tilgjengelig til en hver tid. Når man reiser til utlandet eller nærmer seg sommer sesong der man generelt er mer utendørs vil det automatisk bli benyttet mobildata i større grad. Da kan data rollover være en gunstig ting å ha inkludert i abonnementet.

7. Hva er familiebonus?

Hvem som tilbyr familiebonus og hva det innebærer kan varierer fra de ulike mobiloperatørene. Hos Telenor er det slik at dersom du samler minimum to private mobilabonnement eller ett privat mobilabonnement og to telenor-produkter vil du få familiebonus. Det går ut på at hvert produkt gir 1 GB ekstra bonusdata hver måned, helt uten ekstra kostnad.

Dataen samles i en felles pott som du kan fordele ut som du vil. Inviterer du fler familiemedlemmer, vil det bli mer data ettersom hvert medlem utgjør 1GB ekstra. Har du for eksempel en datter som alltid overstiger sin inkluderte datamengde, mens moren aldri bruker opp sin. I stedet for at datteren skal bestille datapakker til høyere pris hver måned kan hun heller benytte seg av bonusdata som er inkludert i familiebonus – uten ekstra kostnad.

Finn beste mobilabonnement for familie

8. Data Boost

Data Boost kan variere hos de ulike mobiloperatørene når det gjelder hva som inngår, men prinsippet er det samme.

Hos Telia går Data Boost ut på at du får ubegrenset data akkurat når du trenger det. Du kan velge mellom 1, 3 eller 12 timer med Data Boost for mobilt bredbånd. Det går ut på at du kan bruke så mye data du ønsker i løpet av en begrenset tidsperiode som er 12 timer per måned.

Du får en SMS-bekreftelse når du har bestilt Data Boost. Der vil også sluttidspunktet stå oppført slik at du kan være klar over når boosten starter og avsluttes.

9. Har du gått tom for data?

Dersom du har gått tom for data for den perioden eller måneden er det flere ulike muligheter. Det enkleste og rimeligste alternativet er å koble seg på wifi.

Dersom du ikke har dette tilgjengelig finnes det en rekke andre muligheter du kan benytte deg av. Er du for eksempel med i en familiebonus ordning som nevnt ovenfor, kan du ta ekstra data fra denne felles «potten». Dersom du ikke har familiebonus kan du for eksempel kjøpe ekstra datapakker.

Vær oppmerksom på at dette vil medføre en ekstra kostnad på mobilregningen som kommer i slutten av måneden. Dersom du er vant til å bestille datapakker hver måned eller relativt ofte kan det være en god ide å vurdere å bytte til et annet abonnement som har en større mengde data inkludert.

Dette kan ofte bli rimeligere i lengden fremfor å bestille datapakker, der man som oftest får lite data inkludert sammenlignet med prisen.

10. Hva er roaming?

Roaming går ut på at man bruker et mobilnettverk som ikke tilhører den mobiloperatøren man er kunde hos. Når du befinner deg utenfor Norges grenser benytter du deg av dataroaming ettersom all bruk at mobildata i utlandet faller inn under denne betegnelsen.

Man kan oversette ordet roaming til «gjesting», som vil si at man er på «besøk» på et annet mobilnett enn til den mobiloperatøren du vanligvis har. De fleste mobilabonnementer i dag operer med noe som heter «Roam Like Home».

Dette går ut på at du kan surfe som hjemme, i alle EU-land som er medlem av EU og EØS. Er du for eksempel i Hellas, Spania eller Italia kan du benytte deg av de samme mobilvanene som hjemme i Norge, uten å bekymre deg for at du vil komme hjem til en skyhøy mobilregning etter en tur til utlandet.

11. Kostnadskontroll

Skal du derimot til Monaco, Andorra eller San Marino må du være mer oppmerksom på hvilke priser som gjelder. Dersom du har på data roaming til en hver tid i disse landene eller for eksempel Thailand kan det for bli dyrt. Et godt tips dersom du skal til utlandet kan være å benytte seg av Kostnadskontroll. Dette er en tjeneste som flere mobilabonnementer tilbyr. Denne tjenesten aktiveres automatisk når du reiser til andre land enn Norge.

Når du begynner å bruke datatrafikk i utlandet vil datakontrollen sperre datatrafikken dersom den overstiger en gitt grense. Denne grensen avhenger av abonnementet du har. Dersom du er usikker på hva som faktisk inngår i ditt abonnement kan du for eksempel kontakte kundeservice til din mobiloperatør.

De største mobiloperatørene tilbyr i dag ulike chat funksjoner på hjemmesiden som gjør det enkelt å komme i kontakt med kundeservice, slik at du kan få den beste hjelpen du trenger, helt gratis.

Benytt deg av det mobilselskapet som er best for deg

Nordmenn generelt har lagt seg til en vane å være svært trofaste mot sine leverandører. Om det gjelder strømavtale, mobiloperatør eller andre leverandører på forbrukermarkedet så er gamle vaner vonde å snu.

Selv om det kommer nye leverandører på markedet som gjerne tilbyr bedre pris og mer lønnsomme vilkår har nordmenn en tendens til å holde fast ved det kjente og kjære. Du har kanskje hatt samme mobiloperatør i alle år, eller familien har hatt Telenor siden du fikk smarttelefon.

Det kan virke trygt og godt å ha samme tjeneste som man alltid er vant til. Samtidig kan det lønne seg en gang i blant å dobbelsjekke konkurrentene for å se hva de kan tilby. Kanskje kan du spare flere hundre kroner på mobilregningen, men få nøyaktig samme tilbud eller kanskje bedre? Det kan være verdt et forsøk å bli mer bevisst på pris og tilbud hos konkurrenter i forbrukermarkedet.