I kaoset som de internasjonale moteukene jo utvilsomt er, gjelder det å stikke seg ut.
Under moteuka i Paris tidligere i høst ble levende sommerfugler i «terrarium-kjoler» blant de aller største snakkisene.
Men nå legger designeren seg langflat - etter kritikk fra dyrevernere.
I et brev til dyrevernsorganisasjonen Peta, skriver designer Jun Takahashi bak det japanske klesmerket Undercover:

«Jeg angrer på at jeg fanget sommerfugler som kunne flydd fritt».
- Det er svært uheldig at levende skapninger brukes som rekvisitter i forbindelse med motevisninger, slik som her, sier Siri Martinsen, veterinær og leder i Noah - for dyrs rettigheter.

- Det er eksempler på at det gjerne ligger kritikkverdige forhold bak, som man ikke nødvendigvis ser ved første øyekast.
- Heldigvis er det ikke så ofte vi ser at levende dyr eller insekter blir brukt som rene pyntegjenstander i motevisninger.

Sminketrend tar av
For motebransjen har fått en større bevissthet etter at kampanjer mot bruk av pels fikk fotfeste, mener Martinsen.
Sommerfugl-stuntet ble imidlertid nærmest unisont hyllet av en samlet motebransje, og visningen ble av flere framholdt som et høydepunkt fra Paris.

Peta tok kontakt med designeren allerede i oktober for å informere ham om at sommerfugler som vises fram offentlig på denne måten typisk er hentet fra sitt naturlige habitat eller kommer fra oppdrett, og at mange av sommerfuglene knuses eller dør under frakt, skriver CNN Style.

Hinter om stjernesamarbeid
Designeren svarte at han ville at sommerfuglene skulle ha det bra og være trygge, og at han bestilte insektene fra en etisk oppdretter, ga de rett næring i tillegg til plass til å fly fritt i riktig temperatur.
«Jeg følte meg skyldig. (...) Likevel bestemte jeg meg for å putte sommerfuglene i kjolene for egen skyld», skriver han.

Sommerfuglene skal ha blitt sluppet ut i en park like etter visningen, selv om det i brevet fra Peta heter at «sommerfugler som er avlet fram i fangenskap sliter med å finne mat og overlever sjeldent i det fri».
I brevet til dyrevernsorganisasjonen forteller designeren om sitt forhold til sommerfugler som han for alvor fikk øynene opp for i bestemorens begravelse.
«Jeg dro til en elv like ved, og en hvit sommerfugl fløy bort til meg. Det gjorde meg så glad, for jeg følte at bestemoren min var hos meg», skriver han i brevet.