PÅ TOPPEN: Nissan Leaf var Norges mest solgte bilmodell i første halvår 2018 og veltet VW Golf ned fra tronen. For første gang har en elbil klart å lede an i hele seks måneder, men flere konkurrenter lurer rundt hjørnet. Foto: Nissan
PÅ TOPPEN: Nissan Leaf var Norges mest solgte bilmodell i første halvår 2018 og veltet VW Golf ned fra tronen. For første gang har en elbil klart å lede an i hele seks måneder, men flere konkurrenter lurer rundt hjørnet. Foto: NissanVis mer

SUV og elbil dominerer i et hett marked:

Bilsalget: Stille før stormen

2018 har så langt vært et kjempegodt år for bilsalget. Men bilene som tidligere var nordmenns favoritter, er nå på vei helt ut.

Idet vi gikk inn i årets sommerhete andre halvdel, hadde bilbransjen lagt bak seg seks gode salgsmåneder. Den strenge vinteren kombinert med lange ventelister på de mest etterspurte modellene, førte med seg til dels store leveringsproblemer som bare litt om litt er blitt overkommet.

Faksimile - Dagbladet
Faksimile - Dagbladet Vis mer

Elbil er bestselger

Sensasjonen er toppselgeren i markedet så langt i år, elbilen Nissan Leaf av andre generasjon – bilen som har klart det kunststykket å velte VW Golf ned fra toppen av bestselgerlista. Leaf er blant dem som ikke har hatt leveringsproblemer og som i stor grad har bidratt til at salgstallene i første halvår av 2018 er nesten like høye som i samme periode i 2017.

Og det sier ikke lite, for 2017 var tidenes rekordår for antall førstegangsregistrerte biler her i landet. Totalt ble det registrert 76.745 nye biler i årets første seks måneder, en liten nedgang på 1,6 prosent fra samme periode i år.

Her er oversikten over de 20 bestselgende bilmerkene i løpet av årets seks første måneder - dette er nye registrerte personbiler.

Bilmerkenes topp-20 - første halvår 2018

Merke 2018 % 2017 % Endr. %
1. Volkswagen1014513,21145514,7-11,4
2. Toyota791010,3916711,8-13,7
3. Nissan67838,83887574,5
4. BMW66788,768898,8-3,1
5. Volvo61888,155607,111,3
6. Mercedes-Benz40595,356267,2-27,9
7. Tesla40465,32360371,4
8. Skoda3803546596-18,4
9. Ford31534,134924,5-9,7
10. Peugeot29363,826243,411,9
11. Audi28043,736024,6-22,2
12. Kia23563,121462,89,8
13. Mitsubishi23453,122822,92,8
14. Mazda20232,622672,9-10,8
15. Hyundai19912,619162,53,9
16. Renault17572,319562,5-10,2
17. Opel17242,219572,5-11,9
18. Suzuki13861,817412,2-20,4
19. Citroen10191,311321,5-10
20. Subaru8581,18201,14,6
TOTALT7674510077983100-1,6

Mellomklassens fall

Som tabellene viser, fortsetter trendene fra i fjor: Elektrifisering, flukt fra diesel og fra de tradisjonelle familiestasjonsvognene. Svunnen er den tiden da biler som VW Passat, Ford Mondeo og Toyota Avensis sloss om førsteplassen på statistikken.Hittil i år ligger disse tre på plassene 13, 38 og 124 henholdsvis.

Disse tendensene er bare noen av dem som kommer fram av tallmaterialet forsynt av Statens vegvesen og bearbeidet og publisert av Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Førstegangsregistrerte elbiler, 1. halvår 2018

1. Nissan Leaf7335
2. Volkswagen e-Golf3833
3. BMW i33055
4. Kia Soul Electric2660
5. Tesla Model X2199
6. Tesla Model S1884
7. Renault Zoe Z.E.1384
8. Hyundai Ioniq1311
9. Opel Ampera-e436
10. Volkswagen e-up!334
11. Fiat e500282
12. Nissan e-NV200165
13. Smart ForTwo157
14. Peugeot iOn137
15. Ford Focus Electric106
16. Mercedes-Benz B-klasse103
17. Mitsubishi I-MiEV100
18. Citroen C-Zero83
19. Chevrolet Bolt83
20. Peugeot Partner38
21. Toyota RAV4 EV34
22. Smart ForFour30
23. Citroen Berlingo20
24. Hyundai Kona Electric16
25. Jaguar I-Pace1
Nye og bruktimporterte

Vi skrev i januar at 2018 kom til å bli spennende, og det tror vi fortsatt. De nye utslippsnormene kommer til å føre til at de avgiftsbelagte CO2-utslippene som blir oppgitt for nye biler i markedet blir høyere. Dette fordi målemetodene er fornyet for å bli mer realistiske.

Et annonsert avgiftssjokk

Dermed kan populære familiebiler bli flerfoldige titusener kroner dyrere enn før om ikke avgiftspolitikken tilpasses. Det er med andre ord stor uvisshet som råder i markedet – men det forhindrer ikke gode salgstall. Og som nevnt tidligere, de tidligere så populære dieseldrevne familiestasjonsvognene selges nesten ikke lenger. Den såkalte mellomklassen, som i sin tid utgjorde over en tredjedel av markedet, hadde falt til 15,3 prosent av markedet i første halvår 2017 og… bare 11,1 prosent i første halvår i år.

SUV og el

Hva er det så Ola og Kari kjøper i stedet? Enkelt og greit: SUV. Den suverent største bilklassen er i dag SUV-er og crossovere – disse ofte litt mindre bilene som framstår som SUV-lignende kombier eller stasjonsvogner. Her finner vi alt fra store luksus-SUV-er som Volvo XC90 og Audi Q7, til elbilen Tesla Model X – som hittil i år er landets mest solgte SUV – og folkesuver som hybridene Toyota RAV4 og Mitsubishi Outlander.

Modeller som får segmentet til å vokse ytterligere, er mindre crossovere som VW T-Roc, Toyota C-HR og Kia Niro. Elbilene står nå for over en fjerdedel av bilsalget og hele 25 modeller tilbys på markedet, som karakteriseres av en omfattende parallellimport. Regner vi med hybrider, hvorav flertallet nå er ladbare, er elektrifiserte biler i flertall på registreringsstatistikken.

Dieselbiler var i første halvår nede i 17,7 prosent andel. I 2011 var andelen over 75 prosent. Blant bilmerkene utmerker Nissan og Tesla seg som de store vinnerne når det gjelder vekst – riktignok bak små merker som Alfa og Dacia. Tapere er blant annet Mercedes-Benz, Honda, Audi og Suzuki.

Topp ti etter årets første seks mnd.

Registrerte nye personbiler
Registrerte nye personbiler Vis mer

Kilde - alt tallmateriale: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV AS)

Segmentering: Dinside/Dagbladet