Voksne verstinger

LISBOA (Dagbladet): De behøver ikke lenger å kjempe for retten til å feste. Beastie Boys gjør akkurat som de vil. For ti år siden besto det i å knuse hotellrom. Nå er de opptatt av helt andre ting. Den nye skiva «Hello Nasty» er en av dem. Quart-festivalen en annen.

De beryktede hotellrom-knuserne fra Manhattans beste vestkant er blitt voksne. Adam «MCA» Yach er i ferd med å bli grå i håret. Mike Diamond filosoferer om framtida. Bare Adam «AD-Rock» Horowitz sier det fortsatt hender at han tar fram skateboardet.

Beastie Boysä historie er hipphoppens historie og bandet har forandret seg - akkurat som musikken har det.

- Ingen går rundt og er direkte stolte av alt man gjorde i nittenårsalderen. Vi må i tillegg leve med at mye av det fortsatt blir vist på tv, sier Adam Yauch (33).

- Men alt som skjedde den gangen er en del av livet, det rg. Vi ville ikke vært det vi er idag om vi ikke hadde vært igjennom det, sier Mike D (32).

Rømte hjemmefra

Beastie Boys er i Lisboa for å møte europeisk presse. Det er hele fire år siden deres forrige album «Ill Communication», og bandet har holdt lav profil siden sist.

- Vi er veldig private. Om vi ikke hadde vært det, ville vi sikkert ha gitt ut flere skiver, sier Adam Horovitz (31).

Beastie Boys løftet fra de svarte klubbene i Harlem og ut i den store verden da de som første hipphopp-band toppet den amerikanske hitlista med «(You Gotta) Fight For Your Right (to Party)» i 1986.

- På den tida var musikk det eneste vi tenkte på. Kompisene våre hadde helt andre interesser, men vi pleide å snike oss ut hjemmefra for å gå på konserter med svarte rappere. Det var slik vi møttes, mimrer Mike D.

I dag ligger «Fight For Your Right (To Party)» i toppen av hitlistene verden over nok en gang. Denne gangen i en remikset versjon av gruppa N.Y.C.C.

- Da vi begynte å spille, fantes bare rapp på små, svarte klubber som ingen våget å gå på. Nå er det superkommers greie. Utviklingen er helt lik det som skjedde da rocken ble stor 30 år tidligere, reflekterer Adam Yach.

Den gamle skolen

Beastie Boys anno 1998 låter tyngre, seigere, tettere, men samtidig like psykedelisk og lekent som på gruppas kanskje beste album «Check Your Head» fra 1992.

- Hipphopp går gjennom ulike faser. Nå er den gamle skolen på vei inn igjen med de samme vibbene som vi vokste opp med da vi prøvde å lage hipphopp sjøl. Det kuleste med hipphopp er jo at alle påvirker hverande. Vi blir inspirert av alt mulig, sier AD-Rock.

- Også av det som skjer i Grand Royal?

- Helt klart, sier Mike D. om Beastie Boysä etter hvert omfangsrike plateselskap. I tillegg til å ha en rekke hippe artister i stallen, gir Grand Royal ut en fansine som distribueres over hele verden. De skriver fortsatt det meste sjøl, og Adam Yauch forteller med dårlig skjult stolthet om intervjuet han gjorde med Dalai Lama en tid tilbake.

- Men nå er magasinet lagt på is en periode. Vi trenger å fokusere på den nye plata, sier Mike D.

- Dere er involvert i utrolig mye. Går det aldri på bekostning av bandet?

- Alt er en del av den samme kreative prosessen. Grand Royal er helt klart en toveis-greie. Vi blir inspirert av å jobbe med andre ting enn vår egen musikk.

Det er for eksempel utrolig meningsfullt å jobbe for frigjøringen av Tibet. Men det kræsjer aldri med Beastie Boys. Musikken kommer fra en annen del av hjernen, det underbevisste. Det ukontrollerbare, filosoferer MCA.

- Det gikk rykter om at dere var i gang med en ny film også?

- Den ble det ikke noe av. Spice Girls stjal skriptet, spøker Ad-Rock.

I boks

Søndag spiller Beastie Boys sammen med A Tribe Called Quest på festivalen «The Tibetan Freedom Consert» i Washington, som de selv er med å arrangere.

- Vi pleier å henge mye rundt sammen gutta i A Tribe Called Quest, og synes det er dritkult at vi skal spille sammen med dem i Norge. Det gleder vi oss skikkelig til, sier Beastie Boys som åpner Quart-festivalen tirsdag 30. juni.

Selv om de bor i Los Angeles, har Beastie Boys spilt inn mesteparten av «Hello Nasty» i A.T.C.Qs nabolag i New York. Der spilte de også inn en uoffisiell country-skive.

- Vi hadde en skikkelig cowboy-periode på Manhatten hvor vi gikk kledd i fullt westernustyr. Det var vanskelig å skjule at vi spilte inn et country-album - man blir jo som man kler seg, sier Mike D.

- Hvordan gikk dere kledd under innspillingen av «Hello Nasty»?

- Mike gikk i slåbrok, Adam Yauch lå i badekaret og jeg var kledd som catwoman, sier Adam Horovitz uten at det forklarer dress-koden på coveret av «Hello Nasty». Der ligger de tre forhenværende verstingene hermetisert i en sardinboks. Noe Mike D, Ad-Rock og MCA synes er helt naturlig.

- Vi mennesker er ikke sååå forskjellige fra sardiner, bedyrer Beastie Boys.