Adressekontroll

Den amerikanske organisasjonen Internet Society vil prøve å få bedre kontroll med hvilke adresser som brukes på nettet. En rekke firmaer og organiasasjoner vil gjerne registrere sitt eget navn, men får ikke malltid lov. Et godt eksempel er musikkanalen MTV, som i lang tid har brukt adressen mtv.com. Så viste det seg at adressenavnet var registrert i navnet til en av de ansatte som seinere sa opp. Den ansatte tviholdt på navnet, og Internet Society var nødt til å støtte ham. Etter intense møter mellom advokatene kunne den ansatte ga omsider fra seg navnet flere hundre tusen dollar rikere. Internet Society nedsetter nå en komite med medlemmer fra myndigheter i nærlingsliv i USA for å få en bedre kontroll med adressesystemet. Det vil i praksis bety at flere adresser vil bli opphavsbeskyttet, slik at ingen andre kan bruke dem. Særlig gjelder dette navn som kan assosieres med generelle produkter og tjenester. Kjente eksempler er news.com (Cnets nyhetstjeneste) og internet.com (en internet-leverandør i Cambridge, Massachusetts). I Norge har vi samme problematikken. En Internett-leverandør har tatt navnet internet.no - noe som de muligens ikke ville fått anledning om Internet Society hadde fått snusen i det. I krigen om matkundene på nettet vil det for eksempel være et konkurransefortrinn å kalle seg mat.no, selv om det f.eks. er RIMI smom står bak. Det er dette den nye komiteen ønsker å få bukt med.