Ansatt via Internett

Stadig flere arbeidssøkere og arbeidsgivere ser på avisannonser som mer og mer overflødig. Siden nyttår har arbeidsformidling via Internett eksplodert.

- Kjempeenkelt. Det var bare å velge og vrake i jobber, sier Rolf Inge Kirkeng (26) - nyansatt via Internett. Størst og best ifølge fagfolk i databransjen, er firmaet ICES AS sin tjeneste Jobshop hvor 2000 arbeidssøkere, 200 arbeidsgivere og 700 ledige stillinger for tida er registrert. Rolf Inge Kirkeng begynte i ny jobb som programmerer i firmaet Software Innovation 1. mars, og er storfornøyd - både med jobben, og hvor enkelt det var å finne den. - Jeg klikket meg bare inn på Jobshops sider, og fant med en gang flere interessante jobber. Det var bare å velge og vrake, sier Kirkeng til Dagbladet. En uke tok det, fra han så annonsen, til ansettelsespapirene var underskrevet. - Ulempen er at ikke alle er tilknyttet Internett, sier Kirkeng.

2000 søkere

2000 arbeidssøkere har i dag helt gratis lagt inn informasjon om seg selv, utdanning og praksis på internettsidene til Jobshop. Hver gang det dukker opp en jobb som passer, sendes det en e-post til vedkommende. De flere hundre registrerte arbeidsgiverne får på samme måte beskjed om hvilke søkere som har de kvalifikasjonene de er ute etter. Det er i stor grad store, norske firmaer som abonnerer på Jobshop. Flest ledige stillinger pr. I dag har Oslo kommune.

- Bedre enn avis

- I framtida kan dette bli vel så viktig som å avertere etter folk i aviser. Vi får bedre respons på de ledige jobbene vi har på Jobshop enn på tradisjonelle avisannonser. Foreløpig er dette et supplement til avisene, men det kommer nok til å øke, sier Hans Petter Halvorsen og Frank Valø i Software Innovation. Hvis et firma bare vil ha en enkelt annonse liggende inne uten annen oppfølging er prisen 1350 kroner. Flere andre firmaer driver også jobbformidling via Internett, de fleste vikarbyråene ligger inne via Aftenposten med sine tjenester. Arbeidsmarkedsetaten har egne sider med ledige stillinger.