Bekymret over Donald på nettet

KØBENHAVN (NTB-RB): Det amerikanske underholdningskonsernet Walt Disney blander underholdning og reklame på sin hjemmeside på Internett. Sammenblandingen er ekstra uheldig, ettersom hjemmesidene er spesielt rettet mot barn, mener Danmarks forbrukerombud Hagen Jørgensen. På Disneys hjemmeside kan barn og andre barnlige sjeler finne spørreleker, premiekonkurranser og annen underholdning. Blant annet kan de fargelegge ulike Disney-figurer. Dermed «leker» konsernet sine figurer og andre produkter inn i barnas sinn, mener Jørgensen. - Walt Disney benytter bevisst en strategi som går ut på at interaktiv markedsføring kan få barn til å glemme tid og sted, slik at de ikke er klar over at de blir utsatt for reklame, sier han. «Interaktiv» betyr at brukeren deltar i et aktivt samspill med datamaskinen.Klar beskjed Forbrukerområdet har gitt den danske avdeling av Disney-konsernet klar beskjed om at dets hjemmesider på Internett gir grunn til bekymring. De er problematiske - som Jørgensen uttrykker det - både i forhold til danske og internasjonale regler for markedsføring og god forretningsskikk. Disney-konsernet hevder at det ikke trenger å holde seg til andre lover enn de amerikanske, når det legger stoff ut på Internett. Hagen Jørgensen etterlyser derfor internasjonale retningslinjer for markedsføring på nettet - spesielt når markedsføringen retter seg direkte mot barn og ungdom. Her finner du Disneys hjemmeside: http://www.disney.com/