Dagbladet tester matkjøp på nettet

Fremskrittspartipolitikeren og forretningsmannen Henning Holstad er først ute med matkjøp på nettet. Dagbladet :på nettet har testet tjenesten.

Matnett framstår som en profesjonell, logisk oppbygd og pent utseende tjeneste. Det innebærer dessverre at den innholder mye grafikk, med til dels tung bruk av rammer. Dette har den ulempen at bestillingen tar tid, samt at brukere med gammelt utstyr, langsom nettforbindelse og/eller gamle versjoner av Netscape/Explorer ikke vil få særlig utbytte av tjenesten.

Dagbladet :på nettet er naturligvis oppdatert i så måte, så dette skulle ikke være noe problem for oss.

Vi satte trøstig i gang med å bestille dagens middag. For de av oss som stadig er i tvil om hva vi skal lage, har Matnett engasjert kokken Ben-Joseph til å sette sammen ferdige menyer. Ingrediensene står klare til å bestilles under hver meny.

Vi valgte Pasta Carbonara, med buitoni, husholdningsfløte, parmesan og gressløk.

Lang tid

Det tok uforholdsmessig lang tid - i gjennomsnitt et minutt eller to for hvert bestillingsvalg. Vi ville nok forlengst ha stått først i kassa på RIMI når vi endelig var ferdig med det datamessige her.

Vel i havn var det bare å skrive inn navn, adresse, leveringsdetaljer og betalingsmåte. Samt tidspunktet for levering, innefor to timers margin.

Og så skjedde ulykken som alltid skjer når det er som kritisk. Netscape kræsjet da vi trykket på OK-knappen. I sterk tvil om bestillingen hadde kommet fram, begynte vi på ny frisk. Joda, vi kunne ha ringt, men dette skulle liksom være en test av hvordan man bruker nettet og bare nettet til dette dagligdagse gjøremålet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

God service

Etter å ha gått gjennom den noe langtekkelige mølla en gang til med Explorer (det gikk like seint, men uten kræsj), fikk vi endelig bekreftelse på at bestillingen var mottatt. Ikke lenge etter ringte de fra Matnett og lurte på om det virkelig var slik at vi skulle ha to omganger med Carbonara. Men kanskje burde vi blitt gjort oppmerksom på det når vi bestilte for annen gang på web'en? Uansett et stort pluss for god service, selv om vi ikke kan se bort fra at det kan ha hatt betydning at adressen var Dagbladet. Vi var kunde nummer 50 siden starten for ett døgn siden. Spørsmålet er om dette servicenivået kan opprettholdes når kundetallet øker til 500 om dagen. Ellers kom regningen pr. e-post - glimrende!

Rask levering

Varene kom raskt - med god margin innefor det tidsrommet vi hadde oppgitt. Oppgjøret skjedde kontant, men bankkort er også en mulighet. Varene kostet 48 kroner. I tillegg kom et fraktgebyr på kroner 50 - til sammen 98 kroner. Varene ble dermed dobbelt så dyre som det de ville ha kostet om vi hadde stukket en tur innom butikken Ø. Kvaals matvarer på vei hjem. Med andre vil vi ikke anbefale noen å gjøre småinnkjøp på denne måten. Med julehandelen stiller det seg derimot annerledes. Tenk så deilig å slippe å drasse industrielle kvanta med øl og ribbe hjem bra butikken!

Alt i alt må vi konkludere med at dette er en tjeneste som fungerer bra dersom du har god tid til å sitte foran datamaskinen, men ikke har tid til å gå noen meter til nærmeste kolonial. Eldre og uføre som ikke har så lett for å komme seg ut ville nok hatt stor nytte av dette. Men hvor mange av dem er "on line"? Kanskje kommunens sosialtjeneste kunne spare noen kroner ved å bestille for dem?

Vi venter i spenning på Holstads konkurrenter rundt om i landet.