Dataspill som terapi

Dataspill kan bli en god hjelp i behandlingen av blant andre hyperaktive barn i framtida.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Det håper psykiater Arne Tveten og klinisk sosionom Øystein Larsen, som denne helga arrangerte kurs i behandlingsmetoden EEG Biofeedback i Oslo.

Metoden går i korthet ut på at pasienten får festet en elektrode til hodet som avleses av en datamaskin. Dataskjermen viser grafiske bilder av den elektriske aktiviteten i hjernen delt opp i fire forskjellige hjernerytmefrekvenser.

Høyfrekvensbølgene, Smr og Beta, viser høy aktivitet. Lavfrekvensbølgene, Alpha og Theta, viser lav aktivitet.

Selv sitter pasienten og spiller dataspill på en maskin som er koblet til behandlerens skjerm. Hjernerytmebølgene tegner et mønster som viser for høy eller for lav aktivitet.

Hos hyperaktive pasienter gir spillet poeng som stimulerer til mer bruk av høyere hjernebølgefrekvenser.

Ikke mirakelkur

- Pasienten scorer poeng umiddelbart når frekvensen man vil stimulere går opp, sier Arne Tveten.

- Smaker dette av atferdsterapi, som har vært mye kritisert?

- Metoden utforskes på mange atferdsproblemer, men det er bare snakk om premiering som skal hjelpe hjernen til å organisere seg bedre. Straff er utelukket, og metodene kan derfor ikke sammenliknes, sier Tveten.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer