Dette mener nett-proffene

1997 vil bli året hvor det blir slutt på lek og moro med Internett. Nå begynner alvoret. Bransjen ser fram mot kosmisk økning av vekst og omsetning.

- For første gang har bedriftene satt internettannonsering på budsjettene. Det er spådd en økning på 250 prosent, sier Erik Hagen. Han er direktør i Scandinavia Online, Norges største Internettleverandør når vi åpner 1997-kalenderen.

Hagen gleder seg til å starte på 1997. Scandinavia Online har rustet seg til å møte øket forventninger til nye og bedre tjenester på Internett.

- Det vil bli en sterkere merkefokusering. Navn som representerer kvalitet og seriøse aktører blir vinnere, spår Hagen.

1997 vil også bli året hvor flere av de norske bedriftene endelig tar Internett på alvor. Tendensen er at ansvaret blir flyttet fra entusiasten på dataavdelingen opp til ledernivået.

- Vi ser at bedrifter har åpnet øynene for nytten av Internett og satser strategisk, sier Erling Maartmann-Moe, administrerende direktør i New Media Science.

Maartmann-Moe mener bedrifter både blir mer effektive og bedre med en velutviklet bruk av Internett.

-Internett dreier seg ikke bare om forbrukere, men også kommunikasjon bedrifter i mellom. Gode eksempler er aksjehandel på nettet og Narvesen som lar bokhandlerne bestille direkte på nettet, sier han.