Eggen angrer på Telenor-reklame

Forfatteren og journalisten Torgrim Eggen figurerte i våres i TV-reklame og helsides annonser i avisene. Produktet han solgte var Telenor Onlines Internett-abonnement. Nå er han misfornøyd med Telenors service, og angrer bittert på reklamen.

- I løpet av bare to år har Internett blitt den aller viktigste kommunikasjonskanalen for meg. Langt viktigere enn f.eks. telefonen. Uten fungerende Internett-forbindelse taper jeg penger og oppdrag. Dersom dette ikke virker, er det like uholdbart som om Oslo Energi bare skulle levere elektrisitet «en gang iblant», skriver Eggen til Dagbladet via Internett.

Han er for tida i Mexico, der han skriver ny roman. Der har han også gjort ferdig boka «Internett for tvilere», en instruksjons- og debattbok for nybegynnere, som nå ligger på bokhandlernes disk.

- Jeg angrer på at jeg gjorde reklameinnslagene. Ikke fordi TV-reklamen ikke var fin - det var den - men fordi det i ettertid har gått opp for meg at jeg gjorde reklame for et mindreverdig produkt, nemlig Telenor Onlines Internett-tjeneste.

- Hva er galt med den?

- Den er ikke profesjonell. Jeg hadde en av de dyreste løsningene deres, Internett-abonnement over ISDN, og dette fungerte meget dårlig på grunn av sprengt kapasitet. Da jeg gjentatte ganger klagde på dette, fikk jeg bare godsnakk, og ingenting ble utbedret. Jeg fikk inntrykk av at man fra Telenor-hold ser på et privat Internett-abonnement som en slags «hobby». Ikke noe kunne være lenger fra sannheten for mitt vedkommende.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skadd rykte

Foruten å være skjønnlitterær forfatter med de kritikerroste romanene «Gjeld» og «Hilal» på samvittigheten, er Eggen redaktør av nettbladet Internett Guiden. I tillegg har han opparbeidet seg et navn som nett-guru, og er en ettertraktet foredragsholder. Nå føler han at reklamekampanjen har satt hans gode navn og rykte på spill.

- Det er både pinlig og krenkende. Jeg har tapt troverdighet, og det har jeg - i motsetning til monopolbedriften Telenor - ikke råd til.

Eggen vurderer å gå til rettslige skritt for å få oppreisning og erstatning for tapt arbeidsfortjeneste. Han har oversendt opplysningene han har i saken til sin advokat.

Erstatning

- En erstatning i størrelsesorden 250 000 for tapt anseelse og tapt arbeidsfortjeneste ville ikke være urimelig, mener forfatteren.

- For det første har Telenor Online solgt et produkt de ikke har kunnet levere. Da jeg i sommer skrev boka «Internett for tvilere», som kom ut på Gyldendal i oktober, var det praktisk talt umulig å komme inn på Nettet mellom 08.00 og 17.00 på hverdager. Dette er å anse som tapt arbeidsfortjeneste. For det andre har jeg altså lånt meg ut til reklame for en tjeneste som svært mange brukere uttrykker stor misnøye med. Og for det tredje hører jeg til stadighet ting som tyder på at informasjon som sendes til meg via min Telenor-konto, ikke kommer fram. Ofte med fatale konsekvenser. Tenk om noe liknende var tilfelle med posten!

Telenor:

-Vi beklager