Ett år på nettet

BURSDAG: I dag er Dagbladet :på nettet ett år. Bursdagen markeres med å gi Dagbladets nettutgave ny design. Sylvia Johnsen og Heidi Nilsen i nettredaksjonen mener Internett har alt en kvinne kan ønske seg. Dagbladets nettsider har hatt rundt sju millioner besøk siden vi som første riksavis kom på nettet for nøyaktig ett år siden. Jubileet i dag markeres med å gi sidene ny design.

- Vår rolle er å gi informasjon som folk kan stole på. Ønsket vårt framover er i sterkere grad å kunne hjelpe folk til å finne fram i det massive Internett-tilbudet, sier journalist Terje Johansen i Dagbladets fem manns- og kvinnesterke nett-redaksjon.

I dag finnes et 20-talls norske aviser på nettet. Daglig har Dagbladets nett-utgave mellom 30 og 40 000 besøk.

Internett var lenge en lekeplass for gutta. I dag er hver fjerde nett-surfer en kvinne.

- Når det gjelder kommunikasjon og etablering av sosiale nettverk har kvinnene alltid hevdet seg. Det er mye av dette Internett handler om. Dessverre blir nok en del kvinner skremt av selve teknologi-biten, som faktisk er mye enklere enn de fleste tror. Men etter hvert vil det bli helt grunnleggende å ha kunnskap om Internett, så jentene får bare henge i, oppfordrer Sylvia Johnsen i Dagbladets nett-redaksjon.

Overtar for papiravisa?

- Er det ikke fare for at folk velger å surfe seg gjennom Dagbladet i stedet for å kjøpe papir-versjonen?

- Det er slitsomt å lese mye på skjerm. Er vi flinke nok, kan nett-utgaven være en appetitt-skjerper som fører til at folk går ut og kjøper avisa Dagbladet, sier Terje Johansen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Produksjonsredaktør Ove Monsen sier at det ikke finnes dokumentasjon på at Internett er årsaken til avisas opplagsnedgang.

- En undersøkelse gjort på universitetet, som tilbyr gratis adgang til Internett, viser at avissalget har gått mindre ned der enn det har gjort andre steder, sier Monsen.

- Hvorfor har Dagbladet valgt å satse på en nett-utgave?

- Internasjonalt er aviser sentrale i dette mediet. Det viser seg også at Internett har tatt mye av oppmerksomheten fra tv. Og det tv'n har rappa fra avisene kan vi rappe tilbake gjennom Internett, mener Terje Johansen.

Unik sjanse

Han understreker at leserne har en unik sjanse til å kommunisere både med avisas ledelse og reportere - og med andre lesere.

- Ved et hjelp av et lite tastetrykk kan du sin din mening, sier Johansen.

- Det har vært mer arbeid med dette enn vi trodde. Vi trodde først at vi nærmest kunne kopiere avisa. Men Internett er et medium som må presenteres på egne premisser. I dag lager nett-redaksjonen også egne saker. Vi oppdaterer også aktuelle saker utover dagen, sier Terje Johansen i Dagbladets nett-redaksjon.