Etterlyser savnede barn på nettet

Amerikas savnede barn skal gjenfinnes over Internett. Verdens største nettilbyder, America Online (AOL), sørger for eksponeringen. I samarbeid med det Nasjonale senteret for savnede og misbrukte barn (NCMEC) skal America Online (AOL), legge ut bilder, navn, høyde, hårfarge og andre opplysninger om savnede barn. Etterlysningene vil skje både på AOLs internasjonale hjemmesider og i AOLs lokale nettguider. Digital melkekartong Samarbeidsprosjektet har fått navnet "den digitale melkekartong", etter den amerikanske tradisjonen med å bruke baksiden av melkekartongene til etterlysninger av savnede barn. NCMEC har siden 1984 spredt millioner av slike etterlysninger, og sier selv at hvert syvende etterlyste barn blir gjenfunnet på denne måten. Og nå skal altså nettet benyttes i tillegg til melkekartongene. - Dette samarbeidsprosjektet utnytter hurtigheten og umiddelbarheten ved nettet som medium, og kobler det med AOLs evne til å spre budskapet til millioner av nettbrukere, sier AOLs talsmann Tricia Primrose til News.com. Prosjektet gir også hardt tiltrengt positiv omtale for AOL selv, som i lengre tid har slitt med misfornøyde brukere. Utspillet kommer like i kjølvannet av avsløringene av AOLs planer om å gi ut kundenes telefonnummer til sine forretningspartnerne. Nettstedet har URL'en: http://www.missingkids.org ORIGO