Få kjøper internett-mat

Nordmenn er et av de mest nett-tilkoblete folkeslag i verden. Likevel foretrekker de fleste av oss fremdeles å handle melk og brød i butikken. Bare noen få titalls personer pr. dag bestiller varene via Internett og får dem levert på døra.

- Vi har et gjennomsnitt på 30-40 bestillinger pr. dag her i Oslo. Og ved vår avdeling i Stavanger har vi rundt 10 bestillinger pr. dag, forteller administrerende direktør Brit Ravndal i Matnett.

- Antallet bestillinger varierer ganske mye. I helgene er det for eksempel færre bestillinger enn gjennomsnittet. De mest hektiske tidene på dagen er mellom 9 og 11 på hverdager. Mange er kantinebestillinger. Vi merker også en topp mellom klokka 16 og 18 når folk har kommet hjem fra jobb. Ifølge Ravndal er virksomheten ennå et langt stykke fra å være lønnsom butikk. Hun har likevel stor tro på at nettmat vil bli en vekstnæring.

- Om ikke lenger åpner vi i Bergen, og Trondheim vil nok også bli aktuelt. I Oslo tar vi også i mot bestillinger pr. fax og telefon. Hele 65 prosent av bestillingene kommer via nettet. Tidligere var tallet bare 40 prosent. I de store byene med mye trafikk og stress tror jeg etterhvert folk vil foretrekke å få maten brakt hjem framfor å stå i kø i kassa, sier Ravdal.

Treghet

I Trondheim samarbeider Posten og REMA 1000 om å levere varer bestilt via nettet. Men i følge NTB er det bare et par kunder hver dag som benytter seg av denne muligheten.

Bedriftsavisen Post skriver at trøndersk treghet og lite markedsføring har gitt det nye produktet en unnselig start, men at Posten har tro på at ordningen kan vokse seg stor med tiden.

FÅ KUNDER: Matnett og de andre matvareleverandørene på nettet er litt for tidlig ute for folk flest.