Markedskreftene er etter deg

Du som leser dette er en attraktiv forbruker og mange vil gjerne bli bedre kjent med deg. I disse dager settes de første norske markedsmålingene i gang på Internett. Sporene du etterlater deg vil bli brukt mot deg - til å selge varer.

Om kort tid setter vi i gang markedsundersøkelser via Internett og e-post. Sammenlignet med telefon blir dette langt billigere, sier Per Otto Wold hos Markeds og Mediainstituttet (MMI).

I første omgang vil internettbrukere bli testet på reklame og som målgruppe. Wold mener at internettbrukeren er en svært attraktiv forbruker. Attraktive forbrukere

Forbruksundersøkelser via e-post er første steg inn i cyberverden for måleinstituttene. Neste steg blir å kjøpe opplysninger fra internettleverandørene om hvilke interesser og vaner du har og hvilke sider og tjenester du benytter.

Dette er også noe vi jobber med, sier Wold. Han vil ikke si hvilken internettleverandør MMI forhandler med for å kjøpe opplysninger om kundenes bevegelser på Internett.

Advarer mot spor

Norsk personvernforening advarer nå folk om å være bevisst hvilke elektroniske spor de legger igjen etter seg på nettet.

Hvis du går langs Karl-Johans gate er det ingen som vet hvilke butikkvinduer du kikker inn i. Nå kan derimot bevegelsesmønsteret dokumenteres og brukes, også med et kommersielt formål, sier Johnny Birkelund i Norsk personvernforening.

Det amerikanske selskapet Netscape, som er dominerende når det gjelder nettlesere, er allerede godt i gang med å selge informasjons om folks bevegelsesmønster. Birkelund mener at denne aktiviteten kryper altfor nærme folks privatliv.

Juridisk sett er det ingenting i veien for å selge informasjon om folks interesser, men etisk er det tvilsomt. Spesielt blir det problematisk når opplysninger samkjøres.