Nettbutikkene må ta større risiko

(ORIGO) Handelsplasser på nettet vil ikke lenger ta det meste av risikoen ved nettbutikk-etableringer. Fast husleie tar gradvis over for prosenter av omsetningen. America Online (AOL), USAs største aksessleverandør med 8,5 millioner kunder, annonserer et skifte i deres prispolitikk for butikkene i nettmarkedet Cybermall. Fra å basere seg på prosenter av omsetningen vil AOL nå heller innkassere fast husleie. Avdelingsleder Ola Norheim i Scandinavia Online (SOL), Norges største nett-handelsplass, forteller at AOLs tankegang er felles for bransjen også internasjonalt. Leie - Prosenter har vært prisingsmodellen for de fleste av oss, men nå synes AOL i likhet med oss at det er feil at handelsplassen skal ta hele risikoen med etableringene, sier Norheim. SOL har hovedsaklig basert seg på prosenter av omsetningen, samt leie i forhold til hvor omfattende den tekniske løsningen butikken bruker er. Nå skal mer baseres på leie. - Det skal ikke være gratis for for eksempel Hennes og Maruitz å ha en butikk på nettet. Fram til nå har stort sett nettmarkedene tatt risikoen, men H&M får også en betydelig profileringsnytte, som vi ikke får betalt for, sier Norheim. Markedet modnes Han bekrefter at omfordelingen av risiko er et resultat av at markedet har modnet betraktelig det siste året, og at det ikke lenger er nødvendig å lokke butikker til å etablere seg ved å tilby enkle provisjonsløsninger. - Det er klart at når AOL kan gjøre dette så er det fordi de vet at kundene er modne til å betale. Markedet setter høyere pris på profileringsverdien på nettet nå, sier Norheim.