Nettkrangelen snart over

Uenighet mellom Internett Norge og Telia Internett har ført til at alle kundene som har kjøpt internett-abbonenment hos Internet Norge har vært ute av nettet siden torsdag i forrige uke.

Kundene risikerer dermed å tape pengene de har betalt for internett-abonnementet sitt hvis partene ikke kommer til enighet.

Internettselskapet Powertech har nå levert nye linjer til Internett Norge og kundene kan få tilgang til Internett igjen. Tilgangen er imidlertid noe begrenset da det ikke er mulig å nå Internett Norge fra andre maskiner. Brukerne er nødt til å ringe Internett Norges internett-noder for å få tilgang på tjenesten de har betalt for.

Internet Norge sier i dag at alle linjer vil være oppe som normalt fra mandag ettermiddag.

Grovt overtramp

Styreformann i Internet Norge, Jan Midtskogen, hevder overfor Dagbladet :på nettet at det ikke er uenighet om økonomiske spørsmål som ligger bak konflikten.

- Vi skylder ikke penger til Telia, sier han.

- Dette er rett og slett et grovt overtramp fra Telias side. Kundene må selv få lov til å velge hvor de vil kjøpe sitt internettabbonement.

Telia hevder på sin side at det er Internet Norges manglende evne og vilje til å til å nedbetale gjeld som er årsaken til konflikten.

Partene skal møtes på onsdag for å avklare hva de egentlig er uenige om. Etter møtet vil alle kundene få et brev med informasjon om hva som vil skje videre. Postverket skal distribuere dette brevet.