Norsk spill- og nettboks for TV

I Europa kan et norsk firma være først ute med en boks som kobles til TV-en og som kan brukes til CD-ROM-spill og nettsurfing. Firmaet heter Katz Media og holder til i Oslo. De er mest kjent som forlag for CD-ROM-spill, og har god kontakt med unge datafrelste som lager spill på PC-en sin. Oslo-avdelingen har 30 ansatte, mens en avdeling i Paris har ni. Paris-kontoret skal snart utvides til 15 medarbeidere. Umiddelbart høres det usannsynlig ut at denne mellomstore, norske bedriften kan komme til å dominere det europeiske markedet for kombinert spill/nettmaskin - en slags kombinasjon av Sonys spill/CD-ROM-boks «Playstation» og den mye omtalte «NC»-en - en forenklet datamaskin som ikke kan annet enn å koble deg opp mot nettet. Men teknologien bak «Pippin», som boksen heter, er av kjent, multinasjonalt merke. Apple Macintosh har lisensiert ut teknologien som ligger i bunnen av den nye spill- og nettboksen. Boksen, som er ventet å koste et sted mellom 3500 og 4000 kroner når den kommer på markedet ut på våren neste år, er en slags «fattigmanns-Mac» uten skjerm eller harddisk. Den kobles rett og slett opp mot TV-en i stua (eller på jente-/gutterommet). Den kan lese alle CD-ROM-plater som er laget for Mac-standarden. I tillegg vil den kunne spille de nye DVD-platene for spillefilm, som også er ventet på markedet i løpet av våren 1997.For alle - Pippin er et forbrukerprodukt beregnet på den som gjerne vil spille dataspill og være på Internett, men som synes en fullblods hjemmedatamaskin er for dyrt og for vanskelig å sette opp, sier daglig leder Pål Høiås i Katz Media. Han er klar over at han kommer til å få konkurrenter. Sony, Mitsubishi, Philips og de andre store på hjemmeelektronikk er ventet med sine varianter av nett-TV i løpet av høsten, i første omgang i samarbeid med kabelselskapet/nettleverandøren WebTV i USA. Med Pippin får du kontakt med Internett via telefon, kabel eller digital (ISDN) telefonlinje. I tillegg er det også en spillmaskin, noe Web-TV ikke er. - Vi holder nå på med å knytte strategiske allianser med distributører over hele Europa. I Norge er vi særlig interessert i kabelselskaper, banker og andre som vi kan samarbeide med når det gjelder infrastruktur og betalingstjenester, sier Høiås. Selve produksjonen vil foregå i Irland og Tsjekkia. I tillegg til Katz Media har den japanske leketøysgiganten Bandai fått lisens til å produsere og markedsføre Pippin i Japan og USA. Totalt vil Apple-konsernet gi ut ti lisenser på verdensbasis. Eksperter innen databransjen mener at Pippin er siste redningsplanke for Apple-konsernet, som i det siste har stridd med økonomiske problemer.