Såpe på nettet

Dagbladet - nettguiden Framtidas kjendiser og underholdningsstjerner vil bli vel så berømte på Internett som på filmlerretet og tv-skjermen. Nå har selv såpeoperaene inntatt nettet.

Film-, musikk- og tv- industrien har for lengst omfavnet Internett som et nytt medium for underholdning. Et av de nyeste konseptene på World Wide Web er utviklingen av såpeopera eksklusivt for kyberland. I begynnelsen av april ble en ny kybersåpe, «The East Village», lansert med alt det innebærer i USA. «The Spot» er en tilsvarende såpeserie som allerede har vært aktiv på nettet siden midten av 1995. Med lanseringen av «The East Village» satser multimediaselskapet Marinex store ressurser på videreutviklingen av kybersåpe-genren. Serien har i likhet med dramaproduksjoner på fjernsyn en produksjonsstab som inkluderer alt fra skuespillere, tekstforfattere, fotografer og egen regissør. Marinex håper å finansiere såpeoperaen for Internett med annonseinntekter og salg av t-shorter og effekter til serien.

Mer underholdning

Marinex tror som så mange andre at Internett i løpet av noen få år vil få et sterkere preg av å være en underholdningskanal. De største underholdningsseriene på film og fjernsyn er alle på nett med utdrag og oppdatert materiale fra de løpende tv-episodene.

Den innflytelsesrike amerikanske tv-produsenten Aaron Spelling har det siste året fått laget hjemmesider til sine nyeste såpeoperaer. Hjemmesiden til Melrose Place og Models inc. på nettet lokker andre og nye tittere til tv-serien. Nettsidene deres har blitt selvstendige nettområder uavhengig sine mer populære tv-serier. For den som er avhengig av den daglige dosen intriger og drama i såpeoperaenes verden bør det derfor ikke være noen overraskelse at det kommer fullverdige tilbud for Internett i denne genren. Produsentene lover massevis med sex, sjalusi, utroskap, misforståelser, ulykker, intriger og kidnappinger fra ytre verdensrommet.

Hunden snakker

Både The Spot og The East Village lider av at tekstene er av varierende og noe dårlig kvalitet. Tekstene kan måle seg med de saftige og direkte tekstene jeg såvidt minnes fra ungdomstidens aktive lesning av pikebladet Romantikk. Tekst i kyberland har i utgangspunktet ingen begrensninger. Til og med hunden i The Spot har en stemmeidentitet i kyberlandskapet. Titternes opplevelse av kybersåpene må nok være like varierende som tekstmaterialet, men i så måte skiller de seg ikke fra den vanlige kvelden foran tv-skjermen.