Stjeler nett-navn

Personer har registrert seg på nettet med kjente firmanavn for å melke store bedrifter for penger. Når de store bedriftene vil markedsføre seg på nettet, må de betale for å få bruke navnet sitt i nettadressen.

Den verdensomspennende hamburgerkjeden McDonald's måtte betale 100 000 dollar (om lag 650 000 kroner) for å kunne bruke navnet mcdonalds.com. Personen som hadde registrert navnet truet med å legge ut falsk informasjon under McDonald's-navnet dersom den pengesterke kjeden ikke betalte.

Det samme skjedde med leskedrikkfabrikanten Coca-Cola og TV-stasjonen ABC i USA. Her var det snakk om millionbeløp i dollar. De eksakte summene som skiftet hender er imidlertid godt bevarte hemmeligheter, etter avtale mellom partene.

Ingen regler

En organisasjon med navnet Internic holder styr på nettnavnene. Denne organisasjonen er en overlevning fra den gangen Internett var forbeholdt de store universitetene. I utgangspunktet eksisterer det ingen regler om hvem som kan kalle seg hva. Internic stiller ikke krav om at den som søker om et nettnavn har opphavsrett på firmanavnet. Her er det «først til mølla»-prinsippet som gjelder. Siden de store bedriftene først nå begynner å ta nettet på alvor, har privatpersoner og småbedrifter hatt et vell av kjente, ledige firmanavn å boltre seg med.

Sprer seg

Hittil har navnekrigen stort sett vært forbeholdt USA, men problemet begynner å merkes i Europa også. I Sverige har for eksempel storavisa Aftonbladet opplevd at erkekonkurrenten Expressen har stjålet navnet deres, slik at de ikke kan kalle seg aftonbladet.com.

Etterstavelsen «com» står for «commercial» (kommersiell), og brukes av private bedrifter på nettet. I Norge er det imidlertid mest vanlig å bruke etterstavelsen no for Norge. De fleste land i verden - bortsett fra USA, der nettet startet - bruker slike landsbetegnelser etter navnene sine.

Her er hjemmesiden til Control Alt Delete.