Trykk og kjøp

Raskere, billigere og morsommerehandel? Ja, skal vi tro 120000 nordmenn som handler på Internett. Og den elektroniske handlekurven blir stadig fullere. Jeg elsker å handle, men det er ikke alltid tida strekker til. Spesielt når en er sliten etter en lang arbeidsdag, er det fristende å bestille det du trenger over Internett, sier Cathrine Liby (26) fra Bergen.

Hun er aktiv bruker av Internett, og deler interesse med 120000 andre nordmenn som det siste året har begynt å handle elektronisk. I forrige uke kjøpte hun bursdagspresang til samboeren - fra nettet, selvsagt.

- BILLIGERE OG MER EFFEKTIVT,

er Cathrines viktigste grunner til å cybershoppe. Gavekjøpet til kjæresten tok henne to minutter. Fordi varekjøpet hopper over et ledd i forhold til fysiske butikker, sparte hun 200 kroner på kjøpet. Neste dag ble pakken levert på døra.

Stadig flere nordmenn gjør som Cathrine og lar lange handlekøer og åpningstider seile sin egen sjø. Dette er i takt med den internasjonale trenden: Surfing på nettet er ute. Samtidig med kvinners inntog i den elektroniske Internett-verdenen, er det den målbevisste bruken av nettet som nå gjelder.

Hver dag dukker det opp nye materielle tjenester og butikker. Bare her hjemme er det etablert et 50-tall store og små firmaer du kan bestille varer fra. Og tilbudet dekker det meste: matvarer, restaurantmat, klær, bøker, musikk, elektronikk, ur, glass, sportsutstyr og mye mer.

Penger og et par klikk på pc-en er alt som skal til - før handelen er unnagjort.

- VI HAR IKKE SETT

noe liknende siden den industrielle revolusjonen, konstaterer Arild Spandow, daglig leder i Online Club, som er det første rene Internett-varehuset i Norge. Pengesterke investorer som Dan Børge Akerø og Inter Media Invest har lagt 16 millioner kroner i potten for å videreutvikle den elektroniske handlemanien i Norge. Bare siden oppstart for en uke siden, har den eksklusive klubben fått 400 medlemmer. De fleste er fra byene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Er målet å skape en asosial nerdekultur?

- Nei, aldeles ikke. For selv om vi ser faren for at handelen kan føre til redusert sosial kontakt mellom folk, tviler vi på at endringen i handlemønsteret vil gå så langt, sier Spandow.

Den største økningen i netthandlingen skjer innenfor dagligvarebransjen. I dag finnes egne matnett som tar mål av seg å erstatte den allerede nedlagte nærbutikken på hjørnet. Matnett mottar 100 bestillinger hver dag fra travle borgere i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim. Ifølge Ole Robert Reitan som er ansvarlig for Internett-tjenesten til Rema 1000, legger netthandlerne igjen mye penger: Hver netthandel er på 600 kroner.

- Det vil ta tid å endre folks handlemønster. I dag handler rundt 120000 nordmenn på nettet i løpet av et år. Til neste år regner vi med at dette tallet kommer til å øke kraftig, og at hver bruker legger igjen 2000 kroner hver, sier Ole Norheim i Scandinavia Online, som har ansvaret for 40 butikker på nettet.

SKEPTIKERNE ER MANGE,

men stemmene som roper et varsku til denne handleformen blir stadig færre. Selv bankene og kredittkortselskapene går nå inn i samarbeid med onlinebutikker.

- Vi ser en voldsom interesse fra kunder som ønsker å handle på Internett. Tidligere har vi advart mot denne handleformen, men nå er vi i ferd med å utvikle et system som gjør slik handel sikker, sier Gunstein Melbø, direktør for kundeservice i Visa Norge.

Han bekrefter at Visa til nå har måttet ta ansvaret for alle transaksjoner som har gått via deres betalingssystem, med mindre kunden har utvist grov uaktsomhet.

Også bankservicebedriften Novit er i gang med elektroniske tjenester for en rekke banker i landet, som gjør det mulig for nordmenn å handle sikkert på nettet. Men fremdeles advares det mot at du legger igjen alle personlige kredittkortopplysninger på nettet.

SÅ SKULLE DET

friste med ingefær fra New Delhi, 60 meters ruller med argentinsk toalettpapir eller kanskje russisk vodka i 200-litersdunker (96 prosent), er det altså bare å klikke i vei. Et sveip over Internett avslører at alt dette - og mer til - er innen rekkevidde. Den elektroniske handlemanien har ført oss på europatoppen i nettshopping. Bare tyskere fyller for tida opp den digitale handlekurven oftere enn oss.

Klikk.

INTERNETT-SHOPPING: Cathrine Liby (26) fra Bergen elsker å handle på Internett. Billigere og mer effektivt, er de viktigste grunnene hennes til å cybershoppe.