Tyske fotballkamper på Internett

Klipp fra tyske Bundesliga-kamper legges ut på Internett fra høsten. Fire nettmagasiner har sagt seg interessert i å kjøpe nett-rettigheter til kamp-klippene. Norske seriekamper kommer foreløbig ikke på nettet. Selskapet ISPR, eid av Kirch-gruppen og Springer-verlag, har besluttet å selge Internett-rettigheter til de tyske bundesliga-kampene. For drøyt fire millioner norske kroner sesongen skal nettmagasiner få rett til å vise et minutt fra hver eneste bundesligakamp. Fire nettmagasiner er allerede interessert, ifølge Spiegel. Til sammenligning betaler Sat1774 millioner kroner for en sesongs TV-rettigheter. ISPR er blant de største innehaverne av fotballrettigheter i Europa. For tidlig i Norge Nettrettigheter for fotballkamper er ennå ikke til salgs i Norge.- Vi har allerede solgt TV-rettighetene våre til NRK og TV2, og har et gentlemans-agreement med de to om at vi skal ha en intern diskusjon om hva vi skal gjøre når nye medier kommer på banen, sier Kjell Borgersen i Norges Fotballforbund. Han betoner at det bare er et spørsmål om tid før diskusjonen kommer opp. - På Internett går det ikke an å tenke mer enn ett år fram i tiden, mens vår avtale med NRK og TV2 gjelder i fire år. Vi kommer nok til å legge inn i avtalen hvordan vi skal forholde oss til nettrettigheter, sier Borgersen. Avtalen om TV-rettighetene er enda ikke signert. ISPR-fremstøt får norske konsekvenser ISPR er også svært aktuelle kjøpere til de internasjonale rettighetene til norske kamper. Borgersen sier at nettfremstøtet til ISPR trolig vil føre til en ytterligere spesifisering i det norske salget. - Men Internett er også internasjonalt, så her må vi få både nasjonale og internasjonale rettighetshavere inn på banen, sier Borgersen. Han understreker at man må passe seg slik at man ikke ender med å selge samme rettigheter to ganger. - Ser vi framover så vil nok TV-skjermen din bli Internettskjermen din etterhvert. Internett blir en gedigen konkurrent til TV-selskaper som har betalt i dyre dommer for senderettigheter, sier Borgersen til Origo. ORIGO