1 av 2 lærere vil kjønnsdele klasser

Hele 51 prosent av lærerne i grunnskolen ønsker rene gutte- og jenteklasser i en del av undervisningen, viser en fersk undersøkelse.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Det er oppsiktsvekkende at lærerne er delt på midten i denne saken, sier leder Helga Hjetland i Norsk Lærerlag.

Undersøkelsen er utført av Opinion blant 500 av Norsk Lærerlags medlemmer, og viser en stor vilje blant spesielt kvinnelige lærere til å prøve ut kjønnsdelte klasser. Viljen er større blant lærere i ungdomstrinnet, enn på barnetrinnet, mens bare en av tre førskolelærere synes kjønnsdeling er en god idé.

- Litt av årsaken kan ligge i at jentene er så ordentlige at de ikke får det utbyttet av undervisningen i for eksempel kroppsøving som de kunne ha fått, sier Hjetland, men understreker at også guttene vil kunne ha godt av å være for seg selv i enkelte fag.

- Mange lærere opplever i prosjektarbeid at jentene drar lasset, mens guttene bråker. Spørsmålet er om de lærer av hverandre, eller rett og slett hemmer hverandre, sier Hjetland.

Hun synes kjønnsdeling kan være interessant i et likestillingsperspektiv, nettopp for at jentene skal kunne slippe mer til.

(NTB)