BLE IKKE HØRT: Læreren ved Oslo-skolen "sier de raskt skjønte at de måtte ha ekstra" hjelp for å håndtere femteklassingen, men at hjelpa aldri kom. Foto: Kristin Svorte
BLE IKKE HØRT: Læreren ved Oslo-skolen "sier de raskt skjønte at de måtte ha ekstra" hjelp for å håndtere femteklassingen, men at hjelpa aldri kom. Foto: Kristin SvorteVis mer

1 av 5 lærere utsatt for vold.
- Skal ikke være tabu å snakke om

Mange av lærerne som utsettes for vold opplever manglende støtte etterpå.

I en undersøkelse utført for Utdanningsforbundet tidligere i år, svarte 19 prosent av de spurte lærerne at de har blitt utsatt for vold eller fysisk skade i løpet av det siste året. 27 prosent av dem oppfattet volden som svært eller ganske alvorlig.

Samtidig er det ikke alle tør å varsle om det de har blitt utsatt for. Og mange av de som har varslet, har opplevd manglende støtte både fra skoleledelse, kolleger og fagforening, viser undersøkelsen.

- Når situasjonene oppstår, må det være en kultur for at lærere snakker om det med hverandre og med ledelsen. Hvis ikke blir det en privatsak som kan tære veldig på dem som rammes, sa Steffen Handal, leder i Utdanningsforbundet, til Dagbladet Magasinet lørdag.

Det er kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner helt enig i.

KUNNSKAPS- OG INTEGRERINGSMINISTER: Jan Tore Sanner.
Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
KUNNSKAPS- OG INTEGRERINGSMINISTER: Jan Tore Sanner. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix Vis mer

- Det er selvsagt at det ikke skal være tabu å snakke om vold mot lærere eller elever. Vold og trusler på skoler er alvorlig, og det må jobbes kontinuerlig for å forebygge og håndtere det, skriver Sanner i en epost til Dagbladet.

- Stor forskjell

En kvinnelig lærer i Oslo-skolen fortalte i Dagbladet Magasinet om hvordan hun hadde blitt slått ned av en femteklassing. Hun fikk en kraftig hjernerystelse, og slet lenge etterpå. Episoden skjedde etter at hun og kollegene hadde bedt om hjelp gjentatte ganger med å takle den utagerende gutten. Hun mente Oslo-skolen ikke har tatt problemene på alvor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– En mer systematisk sentralisert innsats ville gjort stor forskjell. Det samme ville være tilfelle hvis de begynte å ta på alvor lærere som sier at dette er situasjoner de ikke er i stand til å håndtere, sa hun.

Trine Lie Larsen, kommunikasjonsdirektør i Utdanningsetaten i Oslo, sa i Magasinet lørdag at lærernes opplevelser var beklagelige, og at det er for mange vold- og trusselhendelser mot lærere i Oslo-skolen. Samtidig mener hun at problemet tas på alvor, med blant annet en forenklet rapporteringsmetode for lærerne.

I mai i år la Utdanningsetaten fram en rapport om vold og trusler mot ansatte i Oslo-skolen som viste en kraftig økning i vold og trusler i seinere år: Mens det i 2015 ble meldt om i underkant av 900 hendelser, ble det i 2017 registrert over 3000.

Kunnskapsdepartementet er i dialog med Oslo kommune om problemene.

- Vi skal nå se nærmere på hvordan kommunene og skolene kan lære av hverandre for å lykkes bedre både i det forebyggende arbeidet og håndtering av hendelser, skriver Sanner.

Tilsyn

Arbeidsminister Anniken Hauglie har varslet at Arbeidstilsynet Østfold Akershus i løpet av 2018 skal gjennomføre rundt 100 tilsyn med fokus på vold og trusler i grunnskolen.

- Erfaringer fra dette prosjektet vil danne grunnlaget for hvordan Arbeidstilsynet skal jobbe videre med dette på landsbasis. Arbeidstilsynet i Oslo har også avtalt møte med 180 rektorer for å forebygge og håndtere vold og trusler i skolen, skriver Sanner.

-Er norsk skole i stand til å håndtere utagerende og voldelige elever på en god nok måte?

-Vi må bli bedre. Skoleeierne må sørge for at lærere vet hvordan de skal forebygge og håndtere at elever utøver vold og skader seg selv eller andre, skriver Sanner, og viser blant annet til endringene av lærerutdanningen, at det er utviklet en kompetansepakke for skolene i læringsmiljøarbeidet og at det fra høsten innføres en plikt for skolen til å samarbeide med andre kommunale tjenester om vurdering og oppfølging av barn og unge med helsemessige, personlige, sosiale eller emosjonelle vansker.