1 km/t for mye - og du blir tatt

Politiet vil nå slå hardere ned på alle som bryter fartsgrensene - om det så er bare med 1 km/t. Noen tror det er rabatt på fartsgrensene - at det er greit å kjøre litt over. De vil nå bli stanset.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vi har ingen «rabatt», sier UP-sjef Harald Moen til Dagbladet.

- Jeg skremmes av utviklingen og har registrert at fartsnivået hele tida kryper oppover. Nå er det slutt. Jeg har gitt mine folk klar beskjed om at fartsreglene er til for å følges, sier han.
Målinger bekrefter at det råkjøres som aldri før på norske veier. Vegdirektoratet har faste målepunkter en rekke steder, og Dagbladet har fått tilgang til resultatene for januar. De viser at fartsgrensene er det bare et mindretall som følger. Der det er 80 km/t, er gjennomsnittsfarten 100, og der det er 60 km/t, kjøres det i mellom 70 og 80 km/t. Mange bilister kjører i 20 km/t over fartsgrensen og tror at det ser politiet gjennom fingrene med.

- Er det 80 km/t, så er det øvre fartsgrense. Vi vil reagere på alle som kjører fortere, sier Moen, som nå har alle mannskaper ute på veiene. Og det blir tett med kontroller hver eneste dag.

Handlingsplan

Trygg Trafikk har tall som viser at det de neste månedene vil bli drept én person i trafikken hver eneste dag.
Direktør Leif Agnar Ellevset vil ha satt en stopper for fartsøkningen og vil ha stanset de bilførerne som hele tida ligger over fartsgrensene.

- I løpet av våren kommer det en nasjonal handlingsplan for trafikksikkerhet, sier Ellevset.

- Vi er lovet at forslagene skal få rask behandling i departementet. Øverst på prioritetslisten står respekt for fartsgrensene, mer politi på veiene, flere fotobokser og førerkort med prikkbelastning, sier Ellevset.
Han mener at vi ikke lenger kan sitte rolig og se på at 350 mennesker drepes i trafikken hvert år.

10000 i bot?

Vegdirektør Olav Søfteland har også reagert på at hastighetsnivået på veiene bare går én vei - oppover. Ingen vet mer om hvor fort vi kjører, enn landets veikontor. De måler gjennomsnittsfarten en rekke steder, men alt er anonymt. Ingen vet hvor de måler, og det noteres ikke bilnummer.

- Fartsgrensene er alvorlig ment, sier Søfteland til Dagbladet.
- Er det 80 km/t, så betyr det at det skal kjøres maksimalt i 80. Jeg tror det er behov for mer overvåkning, og at det må bli strengere reaksjoner.

Jeg leser at man i Sverige nå vurderer at det virkelig skal koste å kjøre for fort. Man snakker der om 10000 kroner i bot for å kjøre 10 km/t over fartsgrensen, og inndragning av førerkort om man kjører 20 km/t for fort. Kanskje dette er noe for Norge? sier Søfteland.