Forsvarets usikkerhetsanalyse om kampfly-pris:

10 000 arbeids­timer hvert år

Hvor mye koster kampflyene som Norge kjøper av USA? Forsvaret bruker 10 000 arbeidstimer hvert år på å finne svaret.

NYTT FLY: Forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen og daværende forsvarsminister Ine Eriksen Søreide (H) var tydelig stolte da Norges første F-35 kampfly ble rullet ut på Lockheed Martin-fabrikken i Fort Worth i Texas i 2015.
Foto: Laura Buckman / NTB scanpix
NYTT FLY: Forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen og daværende forsvarsminister Ine Eriksen Søreide (H) var tydelig stolte da Norges første F-35 kampfly ble rullet ut på Lockheed Martin-fabrikken i Fort Worth i Texas i 2015. Foto: Laura Buckman / NTB scanpixVis mer

Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité har spurt forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) hva totalprisen for kampflykjøpet er, basert på dagens dollarkurs.

«Hele prosessen er tidkrevende (om lag 5 måneder), og involverer både norske og amerikanske aktører. Ressursene for å gjennomføre de årlige usikkerhetsanalysene er anslått til om lag 10 000 arbeidstimer», skriver statsråden i sitt svarbrev.

I brevet lover han å gi Stortinget et «oppdatert estimat», men først i statsbudsjettet for neste år.

– Helt absurd

Bakke-Jensens svar får SV-nestleder Torgeir Knag Fylkesnes til å steile.

– Det er jo helt absurd at regjeringen må bruke 10 000 arbeidstimer hvert år bare på å beregne hva kampflykjøpet egentlig koster, sier Fylkesnes, som sitter i kontroll- og konstitusjonskomiteen.

– Det illustrerer hvor lite kontroll de har på kostnadene, legger han til.

Kontrollkomiteen begynte å interessere seg for kostnadene ved kampflyprosjektet etter at Bergens Tidende rettet et kritisk søkelys mot anslagene.

Avisas regnestykke konkluderte med en kostnadssprekk på 16 milliarder kroner. Det fikk SV-leder Audun Lysbakken til å kreve at Bakke Jensen må møte i Stortinget for å svare på spørsmål.

Det har så langt ikke skjedd. Deler av BTs regnestykke bestrides av Forsvarsdepartementet, men det er på ingen måte gitt at Stortinget anser saken som avsluttet med forsvarsministerens svarbrev til kontroll- og konstitusjonskomiteen.

Vil ha totalgransking

SV har vært kritisk til anskaffelsen av F-35-kampflyene fra begynnelsen av, men regjeringen og stortingsflertallet har inntil videre holdt fast ved beslutningen om å kjøpe inntil 52 fly fra den amerikanske produsenten Lockheed Martin.

DET HELE: Rødt-leder Bjørnar Moxnes vil at Riksrevisjonen gransker hele kampflykjøpet. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
DET HELE: Rødt-leder Bjørnar Moxnes vil at Riksrevisjonen gransker hele kampflykjøpet. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix Vis mer

Også Rødt har fra starten av vært mot kjøpene av de amerikanske kampflyene. Overfor Dagbladet tar Rødt-leder og stortingsrepresentant Bjørnar Moxnes til orde for at Riksrevisjonen gransker hele kampflykjøpet.

– Varsellampene har blinka for dette skandalekjøpet helt siden den rødgrønne regjeringa, med borgerlig støtte, gikk inn for det svinedyre bombeflyet F-35, som er langt bedre egnet til en USA-styrt angrepskrig enn forsvar av Norge, hevder Moxnes.

Så langt har Riksrevisjonen tatt for seg kampflyvåpenets operative evne ved overgangen fra dagens F-16 til F-35. Rapporten er hemmeligstemplet, men vil bli behandlet i kontroll- og konstitusjonskomiteen.

Hemmeligstemplingen gir Stortinget hodebry, medga kontrollkomiteens leder Dag Terje Andersen (Ap) da rapporten ble levert i begynnelsen av mai.

Bakke-Jensen svarer

Når det gjelder komiteens spørsmål om kostnadsoverslag, har Bakke-Jensen følgende svar på hvorfor det er så krevende å svare på spørsmålet om hva flyene koster i dagens dollarkurs:

LØPENDE: Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) sier at ingen elementer ligger fast når kostnadene skal beregnes for kampflykjøpene. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
LØPENDE: Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) sier at ingen elementer ligger fast når kostnadene skal beregnes for kampflykjøpene. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Vis mer

«Dersom vi legger dagens kurs på fjorårets kostnadselementer, må vi forutsette at kun dollarkursen kan endre seg, og at alt annet ligger fast. Slik er det ikke, fordi kostnadselementene er i endring. De har en gjensidig avhengighet, og må beregnes i sammenheng. Det er fullt mulig å gjøre kalkyler der enkeltelementer i beregningen varieres, men slike kalkyler vil kun vise følsomheten for elementene som varieres. For å komme fram til forventet kostnad for anskaffelsen som helhet, må alle kostnadselementene oppdateres over samme periode.»

– Høyst forsvarlig

– Dette er et arbeid som omfatter mye mer enn å finne ut hva kampflyene kommer til å koste, utdyper forsvarsminister Frank Bakke-Jensen overfor Dagbladet.

– Synes du selv at det er mye med 10 000 arbeidstimer årlig?

– Jeg mener det er høyst forsvarlig å gjøre en grundig jobb på å følge kostnadene, risikoen og budsjettbehovet. Dette er et program med en kostnadsramme på drøyt 85 milliarder kroner og med årlige utbetalinger på over 7 milliarder, sier han.

De såkalte usikkerhetsanalysene er omfattende og krever mye tid og ressurser, ifølge forsvarsministeren. Han opplyser at arbeidet omfatter ansatte i Forsvarsdepartementet, Forsvarsmateriell, Luftforsvaret, FLO, Forsvarsbygg og Forsvarets forskningsinstitutt.

– En kjerne på i underkant av 10 personer har dette som del av sitt arbeid gjennom hele året. På det mest arbeidsintensive jobber om lag 30 personer med analysen i en gruppeprosess, får Dagbladet oppgitt.

Bakke Jensen sier Forsvaret henter inn tall og bakgrunn fra amerikanerne, men at selve arbeidet gjennomføres av norsk personell. Samtidig medgir han at regneøvelsene kunne ha blitt gjort enklere:

– Det finnes enklere måter å gjøre dette på. Men for en anskaffelse med denne kompleksiteten og størrelsesorden, er det helt avgjørende med grundighet. Det er også krav som følger av reglementet for økonomistyring i staten.

– Lavere enn forventet

Produksjonen av kampflyene har gjort dem mindre kostbare etter hvert som de ruller ut av produksjonshallen, ifølge Bakke Jensen. Han sier grunnprisen på den såkalte A-modellen av F-35-flyene som skal leveres i 2021, nå forventes å ligge under 80 millioner dollar.

– Vi er svært fornøyde med dette resultatet. Prisen er lavere enn vi tidligere har forventet og er et resultat av gode forhandlinger og kostnadsreduserende tiltak.

Usikkerhetsanalysen slik den gjennomføres i dag er gjort for kampflyanskaffelsen siden 2006 og er gjennomført årlig siden 2012. Den skal etter planen gjennomføres på samme måte fram til kontrakt er inngått for de siste kampflyene i anskaffelsen. Et grovt anslag tilsier at arbeidet med usikkerhetsanalysen alene koster om lag 5 millioner kroner.