Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

10 gode råd

Her er rådene for å få tilbake arbeidslyst og motivasjon i mørketida.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

1. Tenk positivt

Vi fokuserer ofte på alt vi ikke får gjort, og det stresser oss opp. Tenk heller på det du faktisk får utrettet i løpet av arbeidsdagen.

2. Gi ros og bry deg

Godt arbeidsmiljø, tilbakemeldinger fra sjefen og kolleger som bryr seg er viktigere i mørketida enn ellers. Er du initiativløs og slapp og føler at du jobber uten resultater og belønning, kan det bidra til utbrenthet. Spre energi ved å gi positiv respons til menneskene rundt deg.

3. Skap mening

Har du mulighet til å jobbe selvstendig og bestemme mye selv, er det bra for motivasjonen. Søk arbeidsoppgaver du liker og som tenner deg. Jobb sammen med personer som bidrar til å øke motivasjonen.

4. Få impulser

For mye tid på arbeidet er ikke bra. Impulser på fritida gjør deg til en bedre medarbeider. Du får et annet perspektiv, mer energi, utvikler deg personlig og blir gladere. Da kommer også motivasjonen.

5. Smil og le

Gjør ting som gir deg energi. Sett av tid til aktiviteter som gjør deg mer opplagt. Smil og le - humor er viktig. Begrens aktiviteter som tapper deg for energi.

6. Vær ute i dagslys

Når kveldene blir mørke, er det viktig å få nok lys og frisk luft på dagtid. Gå til og fra jobb, eller ta en lang lunsj og gå en tur ute. Ta fri på dagen og jobb litt på kveldstid hvis du har mulighet.

7. Hold døgnrytmen

Legg deg til samme tid og stå opp til samme tid hver dag - også i helgene.

8. Vær fysisk aktiv

Fysisk aktivitet har en gunstig effekt mot nedstemthet.

9. Bruk lyskasse

Har du en mørketidsreaksjon, kan en lyskasse hjelpe. En halv times bruk hver dag i en til to uker kan ha god effekt. I tillegg bør du ha på mye lys hjemme.

10. Styr unna søtsaker

Økt matlyst er vanlig i mørketida. Mange føler et sug etter sjokolade og søtsaker. Velg heller frukt og grønnsaker. Spis regelmessig.

Kilder: Konsulent og forfatter Lisa Wade, overlege Jan Haanes Morton, psykiater Odd Lingjærde og professor Stein Knardahl.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media