10 råd for MOBILKJØP

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

1. Kontroller dekningsområdet Mange blir fortvilte når de oppdager at telefonen ikke virker der de skal bruke den. Be om å få låne med deg telefonen fra butikken. Så kan du teste den selv på spesielle steder som i båten eller på hytta. 2. Sjekk abonnementsprisen Abonnementet er knyttet til telefonen du kjøper. Grunnen er at Telenor Mobil og Netcom subsidierer telefonprisen med opp til flere tusen kroner for å få deg som abonnent. Disse abonnementene løper for ett år av gangen, så du bør være nøye med hvilken leverandør og hvilken type abonnement du velger. 3. Undersøk batteriprisene Sjekk pris og varighet. En billig telefon kan ha dyrest batteri. 4. Vurder bilantenne og handsfree Skal telefonen brukes mye i bil, kan det lønne seg å kjøpe en antenne. En bilantenne av bra kvalitet sparer deg for å ringe opp igjen når kontakten blir brutt. Et handsfree-sett gjør deg mindre farlig i trafikken når du ringer. 5. Bruk mobilsvar Skaffer du deg mobilsvar, kan du slå av telefonen når du sitter sammen med andre. Så kan du i stedet ringe tilbake ved første, uforstyrrende anledning. 6. Ikke viderekople hjemmetelefonen til mobilen Samtaler fra fast telefon til mobil koster over tre kroner minuttet. Legg heller igjen nummeret på telefonsvareren. 7. Bruk mobilen til utlandet Både Netcom og Telenor Mobil er for øyeblikket billigere enn å ringe fra en fast telefon. Skal du feks ringe til Spania om kvelden, koster Netcom Fritid kr 3,99, Telenor GSM Privat kr 3,00 og en fast telefon kr 4,94 (etter kl. 2200 er prisen kr 4,24). 8. Mobil i utlandet kan bli dyrt Sett deg inn i hvor mye det koster å bruke mobiltelefonen på reisen. Du er med på å betale når noen ringer fra Norge. De som ringer, betaler 3,11 pr min til Telenor Mobil eller 3,39 til Netcom. Du som svarer betaler utenlandstillegget. Til Spania utgjør det for eksempel to kr minuttet. I fjernere strøk er det enda dyrere. 9. Sperr dyre nummer Bruker hele familien mobiltelefonen? Da bør du vurdere om du skal sperre visse nummer som Teletorg eller utenlandstelefon. Det er mulig å sperre med en kode som du kan oppheve når du selv vil. 10. Klager rettes til selgeren Har du noe å klage på, skal du begynne hos selgeren. Får du problemer, skal du sørge for at klage og svar blir gjort skriftlig. Da har du, om nødvendig, en langt bedre sak å gå til Fobrukerrådet med.