LANDER:  En rekke flyselskaper har i helgen foretatt testflyvninger i det ellers stengte luftrommet. Her lander et fly fra City-Line i Farnkfurt Main i Tyskland. Flyforbudet koster flyselskapene enormt, og de presser nå hardt på for å få gjennoppta flvningen. Foto: EPA/FRANK RUMPENHORST/Scanpix
LANDER: En rekke flyselskaper har i helgen foretatt testflyvninger i det ellers stengte luftrommet. Her lander et fly fra City-Line i Farnkfurt Main i Tyskland. Flyforbudet koster flyselskapene enormt, og de presser nå hardt på for å få gjennoppta flvningen. Foto: EPA/FRANK RUMPENHORST/ScanpixVis mer

- 100 prosents sikkerhet finnes ikke

Flyselskaper, flygere og operatører kritisk til flyforbudet i Europa etter vellykkede prøveflyvninger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): To tunge aktører i europeisk luftfart, ber nå myndighetene ta en ny gjennomgang av flyrestriksjonene som følge av vulkanasken fra Island.

ACI Europe og AEA, som organiserer nesten samtlige europeiske flyplass-operatører og flyselskaper, stiller spørsmål med hvor nødvendig flyrestriksjonene er for sikkerheten, etter at flere selskaper har foretatt vellykede testflyvninger.

- Vulkanutbruddet på Island er ikke en uventet hendelse. Prosedyrene i forbindelse med vulkanutbrudd andre steder i verden har ikke krevd samme type restriksjoner som dem vi nå ser i Europa, sier de i en felles uttalelse.

Totalt 63 000 flyginger er innstilt i Europa på grunn av vulkanasken siden torsdag. Flyforbudet rammer reisende i 20 land i Europa, og koster ifølge BBC flyselskapene rundt 2 milliarder kroner dagen.

Flere flyselskap har i helgen gjennomført prøveflyvninger i områder av luftrommet som har vært steng av myndigheten. De rapporterer at  flyvningene har foregått uten problemer.

- Ingen uregelmessigheter - Vi har ikke funnet noe uvanlig eller noen uregelmessigheter, noe som indikerer at atmosfæren er ren og sikker for flyene, sier en talsmann for KLM, etter flyvning i dag.

Daglig leder Peter Hartman var selv med på en av flyturene.

VELLYKKET TESTFLYVNING: Piloten Niki Lauda hilser etter å ha landet trygt etter en testflyvning fra Saltzburg-flyplass i dag. Foto:  EPA/BARBARA GINDL/Scanpix
VELLYKKET TESTFLYVNING: Piloten Niki Lauda hilser etter å ha landet trygt etter en testflyvning fra Saltzburg-flyplass i dag. Foto: EPA/BARBARA GINDL/Scanpix Vis mer

- Flyturen gikk tilsynelatende som normalt. Hvis den tekniske undersøkelen bekrefter dette, så håper vi å få tillatelse så snart som mulig til å gjenoppta deler av driften, sier han til AP.

Tysklands to største flyselskap, Lufthansa og Air Berlin, opplyser at de også har utført testflyvninger ute at det har vært noen åpnebar skade. Det samme gjelder Air France.

- SjokkertDaglig leder i Air Berlin, Joachim Hunold, går så langt som å si at han er «sjokkert» over at resultatet fra de tyske prøveflyvningene «overhode ikke får betydning for avgjørelsens som tas av flysikkerhets- myndighetene.»

- Med det været vi har nå, klar blå himmel og åpenbart ingen tette askeskyer, så er det etter vår mening absolutt ingen grunn til å bekymre seg for å gjenoppta flygingene, mener Steven Verhagen, visepresident i foreningen for nederlandske piloter.

- Vi ber myndighetene om å se godt på situasjonen, for det finnes ikke noe som heter 100 prosents sikkerhet. Det er enkelt å lukke luftrommet for da er det helt trygt, men på et eller annet tidspunkt så må du starte å fly igjen, påpeker han.

ARNESTEDET:  Ingenting tyder på at Eyjafjallajokull vil slutte å spy ut aske. Foto: REUTERS/Olafur Eggertsson/Scanpix
ARNESTEDET: Ingenting tyder på at Eyjafjallajokull vil slutte å spy ut aske. Foto: REUTERS/Olafur Eggertsson/Scanpix Vis mer

Oslo Lufthavn Gardermoen og Sola åpnet for trafikk i kveld. Gleden kan imidlertid bli kortvarig. I morgen er det ventet nye mengder aske fra Island som kan stenge luftrommet igjen.

Avviser kritikken
I kveld ser det noe lysere ut for flyselskapene. Slik askeprognosene er for øyeblikket vil 50 prosent av Europa forhåpentligvis være utenfor faresonen på mandag, slik at flyaktiviteten kan gjenopptas.

Vulkanen på Island fortsetter samtidig å spy ut aske, og det er ingen tegn på at den vil slutte med det første, så gleden kan være kortvarig også i Europa.

- Vi overvåker den nøye. Men det er det samme som før, sier Rognvaldur Olafsson, talsmann for sikkerhetsmyndighetene på Island.

Flysikkerhetsmydighetene i Europa avviser imidlertid at de overreagerer.

- Med det overordnede målet å beskytte de reisende, er disse ekstreme midlene nødvendig, sier leder for Eurocontrol, Brian Flynn til BBC.

FLØY I DAG: KLM-sjef Peter Hartman var selv om bord i et av testflyene i dag. - Turen gikk som normalt, sier han. Foto:  EPA/LUCAS DOLEGA/Scanpix
FLØY I DAG: KLM-sjef Peter Hartman var selv om bord i et av testflyene i dag. - Turen gikk som normalt, sier han. Foto: EPA/LUCAS DOLEGA/Scanpix Vis mer