Populær: Color Line er en av ni populære bedrifter som er med i trainee-ordningen. Foto: Håkon Sæbø/Finansavisen.
Populær: Color Line er en av ni populære bedrifter som er med i trainee-ordningen. Foto: Håkon Sæbø/Finansavisen.Vis mer

1000 søkere til 13 trainee-stillinger

Kampen om en trainee-stilling i den maritime næringen er knallhard.

(Finansavisen.no): Ni maritime bedrifter jakter talenter.

- Maritime Trainee-ordningen er viktig for vår næring, og disse talentene vil være med på å skape nye muligheter, løsninger og verdier for fremtiden, sier Harald Solberg, adm. direktør i Norges Rederiforbund.

Mens Norges Rederiforbund er med på å tilrettelegge for talentprogrammet, er det en rekke virksomheter innenfor maritim næring som ansetter kandidatene. Color Line, Höegh Autoliners, DNV GL, BW Shipping og DNB er noen av dem som er med i år, skriver Finansavisen.

Rekrutterer globalt

Så langt er det kommet inn over 1000 søknader til 13 stillinger fordelt på ni selskaper til trainee-kullet som skal starte opp i august. Rederiforbundet utelukker ikke at det vil komme flere selskaper til før oppstart.

- Vi intervjuer i disse dager, og skal ha to stykker i år, sier Kristin Strand-Omreng, Chief of Staff i Höegh Autoliners, ifølge Finansavisen.

- For oss er dette en flott måte å få tak i unge talenter på fra forskjellige deler av verden. Det er viktig for oss ikke bare å ha de tradisjonelle rekrutterings-kanalene, men at vi også klarer å favne globalt.

I 2012 åpnet programmet nemlig også for rekruttering utenfor Norge. Bedriftene kan også velge å sende interne kandidater inn i programmet.

Pause

Mange bedrifter, for eksempel innen bank og forsikring, har valgt å kutte ut store traineeprogram. Maritim Trainee ble også stoppet i 2015 da mange av deltagerbedriftene var gjennom nedbemanningsprosesser. Men i fjor var det igjen full fart for Maritim Trainee, med rekordhøye søkertall, skriver avisen.

Strand-Omreng mener programmet er unikt, blant annet fordi det bygger breddekompetanse.

- Jeg tror det er viktig å tenke gjennom hvordan vi ønsker å utvikle kompetanse, både i egen bedrift og for bransjen. Programmer som dette er fine til å hjelpe unge talenter til å prøve litt bredt før man spisser seg. Rollen til et slikt program er både å tiltrekke seg individer, men også å utfordre individer til å prøve mer enn det de hadde gjort hvis de bare begynte i en bedrift.

Nye krav rettet mot den maritime næringen gjør at programmet i år vil satse mer på teknologi.

- Skipsfarten og den maritime næring er i stadig endring og de neste tiårene vil gi ny teknologi, strengere klimakrav og nye handelsmønster, sier Solberg til Finansavisen.

Andre økonominyheter:
Slik kan Kjos unngå pengekrise
Ser kjøpsmuligheter - trekker frem fem aksjer