SMART: Facebook har nå mer enn 750 millioner bruker på smarttelefoner.  (AP Photo/Marcio Jose Sanchez)
SMART: Facebook har nå mer enn 750 millioner bruker på smarttelefoner. (AP Photo/Marcio Jose Sanchez)Vis mer

1,1 milliarder på Facebook - aksjen har vært en fiasko

Og nå ryktes det at millioner av brukere er på flukt fra Facebook til Instagram og Path.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Antallet aktive brukere på Facebook steg med 23 prosent til 1,1 milliarder i 1. kvartal 2013, sammenlignet med samme kvartal i fjor.

Aktive mobile brukere vokste imidlertid enda raskere og var opp 54 prosent til 751 millioner. Og nettopp det har skapt uro blant investorene, som har vært skeptiske til om Facebook klarer å kapitalisere på flukten fra PC til mobil.
  Resultat som i fjor Facebook hadde et resultat per aksje på 9 cent i første kvartal. Det var det samme som i fjor, men godt under de 12 cent som var ventet.

Driftsinntektene økte imidlertid mer enn ventet, fra 1,06 milliarder dollar til 1,46 milliarder dollar, tilsvarende 8,4 milliarder kroner.

Annonseinntektene økte med 43 prosent til 1,25 milliarder dollar, tilsvarende 7,2 milliarder kroner.

Inntektene fra mobilvirksomheten økte kraftig, og annonser på mobiltelefoner utgjør nå 30 prosent av de totale annonseinntektene.

Ikke fiasko for alle 8 kjente selskap og internett-kjendiser solgte aksjer i Facebook for nær 35 milliarder kroner i mai i fjor. I tillegg cashet Marc Zuckerberg inn på noen av sine aksjer.

Marc Zuckerberg lovet i fjor høst å ikke selge flere aksjer på en stund, men veldig mange andre har solgt unna i stor stil. Antallet aksjer som kan handles har også økt fra 806 millioner i mai i fjor til 2,37 milliarder, noe som har lagt et press på aksjen.

Onsdag falt aksjen 1,2 prosent før selskapet la frem regnskaptstallene, men hentet inn igjen det meste i etterhandelen og endte på 27,69 dollar.

Det betyr at aksjen fremdeles er ned 38,5 prosent fra toppen og har vært en dårlig investering for de som kjøpte på topp i mai i fjor.

Da Facebook ble børsnotetert 18. mai i fjor ble aksjen handlet så høyt som 45 dollar. På det laveste i fjor høst ble aksjen handlet under 17 dollar.

Det betyr at for de som klarte å plukke Facebook på bunn i fjor høst har fått med seg en oppgang på over 62 prosent.

Flukten fra Facebook Men investorene er ikke bare nervøse for antallet aksjer og om Facebook klarer å kapitalisere på mobiltrenden. De er også urolige for om Facebook kan være i ferd med å miste appellen blant unge brukere.

Og rykter vil ha det til at Facebook mister millioner av brukere i sine største markeder.

I følge analysefirmaet SocialBakers mistet Facebook 6 millioner brukere i USA i forrige måned alene, tilsvarende et fall på 4 prosent.

I Storbritannia skal frafallet har vært på 1,4 millioner den siste måneden, tilsvarende et fall på 4,5 prosent.