113 sendte døende pasient videre

Statens helsetilsyn refser sykepleier på AMK-sentral.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): En kvinne ringte 113 for å hjelpe en alvorlig syk venninne som hadde pusteproblemer.

Sykepleieren på AMK-sentralen (Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral) sendte innringeren videre til den lokale legevakta, som ikke rakk fram før pasienten var død - 12 minutter seinere.

Over tre år seinere har Statens helsetilsyn konkludert med at sykepleier-operatøren på 113 - den daværende AMK-sentralen på Lørenskog - handlet uforsvarlig, skriver Romerikes Blad.

Det lokale helsetilsynet fant først ut at sykepleieren ikke kunne klandres, men Statens helsetilsyn kom til en annen konklusjon i ankesaken.

Operatøren skulle ha spurt mer om helsetilstanden før han sendte pasienten videre.

Han har ikke fått noen formell advarsel fordi det har gått så lang tid før helse myndighetenes endelig konklusjon er klar - fra februar 2003 til mai 2006.

Det er svært sjeldent at klager på AMK-sentralene havner hos Statens helsetilsyn til tross for flere hundre tusen oppringninger i året.

I fjor fikk Nordland-sykehusene en foretaksstraff på 100.000 kroner for mangelfull organisering av sin AMK-sentral. Bakgrunnen var en oppringning i 2004 fra øya Skrova utenfor Svolvær.

 113-operatøren  burde ha sjekket pasientens helsetilstand bedre før han sendte oppringeren videre til det lokale sykehuset og bestilling av ambulanse derfra, konkluderer Statens helsetilsyn. Illustrasjonbildet er fra en kontrollert overflytting av pasienter til det nye Rikshospitalet. Illustrasjonsfoto: Scanpix.
113-operatøren burde ha sjekket pasientens helsetilstand bedre før han sendte oppringeren videre til det lokale sykehuset og bestilling av ambulanse derfra, konkluderer Statens helsetilsyn. Illustrasjonbildet er fra en kontrollert overflytting av pasienter til det nye Rikshospitalet. Illustrasjonsfoto: Scanpix. Vis mer

-Pusteproblemer

Slik forløp samtalen 3. februar 2003 klokka 20.21 ifølge lydloggen, som Romerikes Blad har gjengitt:

Innringer: -Jeg har en venninne her som har litt pusteproblemer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

AMK: -Jaha.

Innringer: -Hun har kreft, som har spredd seg til lungene.

AMK: Ja, riktig. Lungekreft med andre ord.

Innringer: -Nei, hun har ikke det. Hun har litt problemer med å puste akkurat nå. Hun kjenner at hun ikke får nok oksygen.

AMK: -Ja. Har du vært i kontakt med Stensby?

113 sendte døende pasient videre

Innringer: - Nei.

AMK: -De har legevakt der. Det kan hende de har leger der de kan sende ut. Telefonnummeret er....

Klokka 20.23 rekvirerer legevakta ved Stensby ambulanse etter at kvinnen har ringt dit.

Klokka 20.33 ringer kvinnen til AMK-sentralen igjen. Hennes venninne puster ikke og har ikke puls.

Klokka 20.44 kommer ambulansen. Forsøk på gjenopplivning gir ikke resultat.

Klokka 21.08 blir pasienten - en kvinne i 40-årene - erklært død.

Bare en henvendelse

Statens helsetilsyn vurderer ikke om pasienten kunne ha overlevd hvis AMK hadde satt i gang utrykning umiddelbart da den første henvendelsen kom kl. 20.21.

Men 113-operatøren får refs for ikke å ha spurt innringeren mer om pasientens helsetilstand.

Det var ingen telefoner på samme tid som gjorde at sykepleieren på vakt måtte prioritere mot andre saker.

De siste årene har det vært mellom 2000 og 2500 klager på helsepersonell. De fleste blir avklart av de fylkeskommunale helsetilsynene.

I 2005 havnet 242 saker i Statens helsetilsyn, som fratok 46 leger, sykepleiere og annet helsepersonell autorisasjonen. Her er hele statistikken.