FÅR ELBIL-PEPPER. Miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) bygger ikke nok ladepunkter for elbil, mener kritikere. Her på vei til landsmøte i i Miljøpartiet med partileder Rasmus Hansson. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
FÅR ELBIL-PEPPER. Miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) bygger ikke nok ladepunkter for elbil, mener kritikere. Her på vei til landsmøte i i Miljøpartiet med partileder Rasmus Hansson. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpixVis mer

Miljø-politikken i hovedstaden:

12 000 nye elbiler i Oslo på to år, men bare 507 nye ladepunkter ...

Det miljøvennlige byrådet i Oslo leverer ikke varene, mener kritikere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Fredag fikk Oslo kommune utmerkelsen «Elbilhovedstaden 2017» av Elbilforeningen. Det betyr likevel ikke at foreningen mener det går raskt nok.

- Vi må bruke både gulrot og pisk, sier kommunikasjonsleder i Elbilforeningen, Petter Haugneland til Dagbladet. Han forteller at kampen om tilgang til lading på gateplan i Oslo er en kjent sak blant hans medlemmer.

- Per tidspunkt anbefaler vi ingen å kjøpe elbil i Oslo, med mindre de har fast tilgang til lading. Miljøbyråden må skru opp tempoet på utbyggingen av ladepunkter, hvis ikke vil etterslepet bare bli større og større, advarer han.

LITEN FORSKJELL. - Miljøbyråden har i grunnen bare videreført det forrige byrådets elbil-politikk, sier Petter Haugneland i Elbilforeningen. Foto: Aksel Jermstad.
LITEN FORSKJELL. - Miljøbyråden har i grunnen bare videreført det forrige byrådets elbil-politikk, sier Petter Haugneland i Elbilforeningen. Foto: Aksel Jermstad. Vis mer

490 nye «MDG-ladere» så langt

Miljøpartiet De Grønne gikk til valg på å gjøre Oslo grønnere, og partiets miljøbyråd Lan Marie Ngyuen Berg er i full gang med prosjektet.

Blant annet sendte hun nylig ut et forslag om å ta drosje-løyvene fra drosjer som kjører miljø-fiendtlige biler. Dette er bare ett av flere tiltak for å nå byrådets hårete mål om at absolutt alle fossilbiler skal ut av Oslo innen 2030.

Mange Oslo-folk har gjort sitt, og gått til anskaffelse av elbil. Nøyaktig 12 039 nye elbiler er solgt i hovedstaden i perioden fra januar 2015 og ut andre halvår i år, får Dagbladet opplyst av Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Samtidig forteller Bymiljøetaten i Oslo kommune at antallet kommunale ladeplasser i samme periode har økt med 507 siden 2015. Av disse har 490 av plassene kommet til mens de rødgrønne har sittet ved makten.

Dermed har Oslo-byrådet fulgt opp sine valgløfter, som var å opprettholde takten på utbygging av ladestasjoner etter det forrige byrådet. Men er det nok?

- På ingen måte, sier Petter Haugneland i Elbilforeningen, og fortsetter:

- I realiteten har miljøbyråden fra Miljøpartiet i grunnen bare videreført elbil-politikken med samme tempo som det forrige. Byrådet, og særlig Miljøpartiet, har justert opp ambisjonene kraftig med en forventning om utslippskutt i Oslo men, fra vårt perspektiv, uten å følge opp proporsjonalt med praktisk politikk.

Oslo Venstre: - Defensive

- Det holder ikke å bygge ut 200 ladepunkter i året når det selges tusenvis av elbiler i Oslo. Jeg synes miljøbyråden er veldig defensiv, sier gruppeleder i Oslo Venstre, Guri Melby. Hun var miljøbyråd i 2013-2015.

- Nå har de sittet i byråd i to år, og det eneste nye som har skjedd på den fronten er at byrådet har støttet forslaget fra oss, Høyre og KrF om å støtte borettslag og sameier som vil oppgradere ladetilbudet til beboerne, sier Melby.

IKKE IMPONERT. Tidligere miljøbyråd og gruppeleder i Venstre, Guri Melby Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix.
IKKE IMPONERT. Tidligere miljøbyråd og gruppeleder i Venstre, Guri Melby Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix. Vis mer

Dagbladet har tilgang til fellesforslaget datert 23. januar i år, som bekrefter at det var Venstre, Høyre og KrF som foreslo tilskuddsordningen.

Miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg svarer ikke på kritikken fra Venstre. Men i en kommentar sier hennes byrådssekretær, Daniel Rees, at han synes «det er fint at det er bred oppslutning i bystyret om elbilpolitikken».

- At alle partiene er tydelige på at elbil og nullutslippsløsninger er fremtiden, sender et klart budskap til innbyggere som skal kjøpe ny bil, sier han videre.

Venstre etterlyser nå konkrete miljøtiltak fra Oslo-byrådet, spesifikt en egen utredning som viser behovet for antall ladestasjoner i hovedstaden.

- Vi gir gjerne ros til byrådet for å ha støttet våre forslag. Men nå må de følge opp selv med litt egne initiativ. Jeg etterlyser en klar strategi fra byrådet, sier Melby.

Hun kommer med enda et stikk til byrådet, og sier at det er Venstre og det forrige byrådet som har æren for prestisjeprosjektet Vulkan ladegarasje og det nye anlegget på Akershus festning.

- Begge prosjektene var det vårt byråd som tok initiativ til. Nå synes jeg kanskje det er på tide at dette byrådet, som har profilert seg på miljøsaken, kommer opp med egne ideer, sier Melby.

Miljøbyråd Berg har ikke ønsket å kommentere kritikken fra Venstre om ladestasjonene på Vulkan og Akershus.

Oslo Høyre: - Skuffende

Også gruppeleder i Oslo Høyre, Eirik Lae Solberg, er kritisk. Han forstår ikke hvorfor byrådet nå har fjernet 26 plasser i Kongens gate og 6 i Roald Amundsens gate.

- Byrådet sender et veldig dårlig signal når det fjerner ladestasjoner for å rendyrke prinsippet om et bilfritt sentrum. Jeg synes det er skuffende når byrådets innbitte motstand mot biler i sentrum går foran satsingen på elbiler, sier Lae Solberg.

Han har tatt dette bildet, som viser rester etter ladestasjoner som det miljøvennlige Oslo-byrådet nå har fjernet:

Foto: Eirik Lae Solberg (Høyre).
Foto: Eirik Lae Solberg (Høyre). Vis mer

- Det er farlig for Oslo-byrådet å hvile på laurbærene. Tempoet på utrullingen av nye ladestasjoner må opp, sier Lae Solberg til Dagbladet. Han mener det byrådet burde gjort mer for å holde tritt med det skyhøye nybilsalget av elbil.

SKUFFET: Leder av miljø- og samferdselskomiteen i Oslo, Eirik Lae Solberg. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
SKUFFET: Leder av miljø- og samferdselskomiteen i Oslo, Eirik Lae Solberg. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Vis mer

- Byrådet har altfor lave ambisjoner i forhold til dagens situasjon. Med det salget av elbil vi ser i Oslo nå, vil det bli stadig flere som kjemper om de samme plassene, og dermed vanskeligere og vanskeligere å få ladet i Oslo sentrum, sier Solberg.

Oslo Taxi: - Få tiltak

Administrerende direktør i Oslo, Bjørn Rebne tror at byrådet kan greie å nå sine mål innen 2022, men sier samtidig at det fortsatt er langt igjen.

- Per i dag ser vi ikke mange konkrete tiltak fra byrådet i en størrelsesorden som må til for at hele næringen skal kunne innfri miljøkravene innen 2022, sier Rebne. Han mener mye må på plass for at Oslo-politikernes mål om utslippsfri bilpark skal kunne nås.

- Infrastruktur er i dag vårt hovedproblem, både for el og hydrogen. Hvis infrastrukturen kommer på plass, både med tanke på kapasitet, dimensjonering og plassering, samt at de nye bilmodellene vi forventer kommer på markedet, er det mulig å oppnå målet innen 2022, sier Rebne videre.

ETTERLYSER TILTAK. Administrerende direktør i Oslo Taxi, Bjørn Rebne, mener Oslo-byrådet må komme med flere tiltak for at målet om nullutslipp skal kunne nås. Foto: Oslo Taxi.
ETTERLYSER TILTAK. Administrerende direktør i Oslo Taxi, Bjørn Rebne, mener Oslo-byrådet må komme med flere tiltak for at målet om nullutslipp skal kunne nås. Foto: Oslo Taxi. Vis mer

Sjefen i Oslo Taxi er dermed tydelig på at han mener at også politikerne må dra sin del av lasset.

- Det eneste konkrete tiltaket vi har sett så langt, er tilskuddsordningen for innkjøp av hydrogendrosje. Dette er et godt tiltak, men det er andre utfordringer knyttet til hydrogenbil i drosjetrafikk.

- En infrastrukturforbedring ved å også etablere riktig plasserte og dimensjonerte fyllestasjoner for Hydrogen vil være viktig for at vi raskt skal kunne nå målet, avslutter Rebne.

Lover at tempoet skal opp

Dagbladet har stilt miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg flere spørsmål. Svarene kommer fra byrådssekretær Daniel Rees.

- Jeg synes det er veldig bra at Elbilforeningen og Oslo taxi er på hugget og vil ha raskere utbygging av ladepunkter. Det er også byrådet enig i. Jeg mener byrådet allerede gjør mye for å bygge ut ladekapasiteten, men det er også klart at vi må gjøre mer i årene fremover når vi skal bytte hele bilparken over på utslippsfrie alternativer.

AVVISER KRITIKKEN: Byrådssekretær for miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg, Daniel Rees (t.h.), svarer på kritikken mot Oslo-byrådet og Miljøpartiet. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
AVVISER KRITIKKEN: Byrådssekretær for miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg, Daniel Rees (t.h.), svarer på kritikken mot Oslo-byrådet og Miljøpartiet. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

- Byrådet og særlig Miljøpartiet har profilert seg på miljøpolitikk. Er det godt nok å bare levere 490 ladepunkter på to år, mens elbilsalget vokser i rekordfart?

- Byrådet har stort trykk på å legge til rette for lading. Siden vi kom inn i byråd har vi økt antallet gateladere med cirka 500, og dette er bare en del av bildet. I sommer lanserte vi en ny støtteordning for å bygge ladepunkter i borettslag, slik at flere kan lade hjemme. På kort tid har mer enn 60 borettslag søkt, og jeg oppfordre alle interesserte borettslag om å søke.

Byrådssekretæren poengterer at blant de 490 laderne som er kommet til mens byrådet har hatt styringen, er det mange hurtigladere.

- I 2016 bidro vi til å tredoble antallet hurtigladere i Oslo, blant annet med etablering av nye hurtigladere ved Munch-museet, Margarinfabrikken på Bjølsen, Skøyen, Vulkan, og Mortensrud i samarbeid med private. I samråd med drosjenæringen har vi åpnet nye hurtigladere på Bryn, og snart åpner egne semihurtigladere for taxier ved Oslo Legevakt. Vi jobber også med flere nye hurtigladere blant annet på Majorstua og St. Hanshaugen, og med å få opp utbyggingstakten ytterligere.