12 uhell på fire uker

I går måtte et SAS-fly foreta en sikkerhetslanding i Genève, etter problemer med et nesehjul. Siden 4. juli har 12 SAS-maskiner måttet foreta slike sikkerhetslandinger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ledelsen i flyselskapet avviser at SAS har problemer med sikkerheten.

- Dette er ingen trend. Alle disse episodene er helt uavhengige av hverandre, sier informasjonsdirektør i SAS, Simen Revold.

Tekniske problemer, varsellamper som lyser, måker i motoren, haglstormer og vibrasjoner i nesehjul. Informasjonsdirektør Revold har hatt det travelt med å forklare pressen at SAS er et sikkert flyselskap.

Skjønner folk

- Jeg skjønner at folk som i utgangspunktet er engstelige for å fly, blir bekymret når de leser om alle disse episodene. For oss i SAS er de en indikasjon på at vårt sikkerhetssystem fungerer, sier Revold.

SAS-flyet med 140 nordmenn om bord som i går foretok en sikkerhetslanding i Genhve, rapporterte om problemer med hydraulikken i nesehjulet.

- Kapteinen fulgte rutinene, og tok flyet ned til en flyplass med bedre tilgang til teknisk support. Det var ingen dramatikk i dette.

Problemer i kø

Juli har vært et sant mareritt for SAS. I snitt har det vært tre «nødlandinger» i uka. Revold presiserer at SAS har 1100 avganger hver dag.

Generalsekretær i Norsk Flygerforbund, Sigurd Løkholm, tror ikke at det har blitt farligere å fly.

- Både SAS og Braathens ligger i toppen når det gjelder sikkerhetsarbeid. Vi har ikke sett noe som tyder på at SAS er mindre sikkert enn før, sier Løkholm.