127 feil og mangler

Norske og danske sjøfartsmyndigheter har i år gitt over 127 pålegg til rederiene som driver danskebåtene og Kiel-ferjene, om å rette opp feil og mangler ved sikkerheten på ferjene. Det er avdekket sikkerhetsbrister på livbåter, branndører, baugport og alarmsystemer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Feil og mangler ved utenlandsferjene

Hele mannskapet er redningsmenn

- Svært alvorlig

- Dette er uakseptable enkeltforhold, sier informasjonsdirektør i Det Norske Veritas, Tore Høifødt.

I løpet av første halvår i år har Sjøfartsdirektoratet i Norge, Søfartsstyrelsen i Danmark og Sjöfartsverket i Sverige foretatt syn på alle de store ferjene som går mellom Norge, Sverige, Danmark, Tyskland og England. Over 127 pålegg er gitt som følge av feil, mangler og manglende prosedyrer funnet om bord på de store passasjerferjene.

- Undersøkelsen har identifisert forhold som må bringes i orden umiddelbart, sier Høifødt.

Høifødt reagerer spesielt på funnene av branndører som ikke lukker seg, sprekker i livbåter, og nødutganger som ikke er merket.

Det er også funnet en redningsflåte som ligger feil vei, slik at utløsermekanismen ikke kunne nås med enkelhet. Det er også avdekket at festeanordningen til baugporten på en av danskebåtene må skiftes ut.

FEIL OG MANGLER: Både Color Line (bildet) og DFDS Seaways har fått pålegg om å rette opp flere forhold ved ferjene som trafikkerer Oslo og reisemål på kontinentet.Foto: TORE SANDBERG
FEIL OG MANGLER: Både Color Line (bildet) og DFDS Seaways har fått pålegg om å rette opp flere forhold ved ferjene som trafikkerer Oslo og reisemål på kontinentet.Foto: TORE SANDBERG Vis mer

- Sprekker i livbåtene gir falsk sikkerhet. Og en livbåt som er montert feil vei, er jo helt verdiløs. Dette er uakseptable enkeltforhold som må bringes i stand umiddelbart, sier Høifødt.

Graverende

En annen skipskontrollør Dagbladet har snakket med, mener påleggene er alvorlige.

- Sprekker i livbåter og branndører som ikke lukker seg er absolutt alvorlig. Det er graverende pålegg som straks må rettes opp. Det er viktig at slike feil blir påvist og reagert på umiddelbart. Sikkerhetskravene må overholdes til minste detalj, sier kontrolløren. Han ønsker å være anonym, da hans firma ikke har ansvaret for kontrolleringen av de nevnte båtene.

Korte frister

Ingen av feilene har vært så graverende at skipene har blitt nektet å gå i trafikk, men det har i flere tilfeller blitt gitt meget korte frister på å rette opp feilene.

Ikke kritisk

En rekke av påleggene som er gitt i år, er trolig allerede utbedret. Tilsynsrapportene fra de tre lands sjøfartsmyndigheter gjør ikke rede for hvilke pålegg som er utbedret og godkjent. Norske sjøfartsmyndigheter ser ikke manglene og feilene ved cruiseferjene som kritisk.- Standarden på skipene er veldig bra. Rederiene har høy bevissthet på sikkerhet, og det er påtrykk i ledelsen om at rutiner blir fulgt. Vedlikeholdssystemene blir fulgt flittig, og rederiene er flinke til å utbedre feil og mangler når de får pålegg om det, sier Knut Kristiansen, distriktssjef i Sjøfartsdirektoratets distrikt 1 (Oslo).

- Det er titusener av ting å sjekke om bord på disse skipene, og det er menneskelig å feile. Vi stiller krav til selskapene om at det skal være mulig å holde rede på hvem som har ansvaret for kontroller om bord, slik at menneskelige feil og dårlig kontroll kan avsløres i etterkant, sier Kristiansen.

FEIL OG MANGLER: Både Color Line (bildet) og DFDS Seaways har fått pålegg om å rette opp flere forhold ved ferjene som trafikkerer Oslo og reisemål på kontinentet.Foto: TORE SANDBERG